Virka en blomma!

Förra hösten hade jag dille på att virka blommor. Jag virkade och virkade, det var så kul, och eftersom jag är en periodare så kunde jag inte sluta. Jo då, efter ett tag så gjorde jag det :D

Vill du virka en egen blomma?

Så här gör jag:

Virka 5 lm, sätt ihop till en ring med 1 sm.

V 1. Virka 3 lm, Virka om ringen *1 fm 2 lm* gör detta 4 ggr. Obs, du behöver inte avsluta varvet med en sm, utan fortsätter direkt på nästa varv.

V2. I den första lm-bågen från förra varvet gör du: *1 fm, 1 lm, 3 st, 1 lm, 1 fm* upprepa detta totalt 5 ggr = 5 blomblad.

V3. *Virka 4 lm, För ner nålen i mittenringen (framifrån, alltså mellan dig och arbetet, du ska inte vända arbetet) och placera garnet mellan första och andra blombladet, virka en fm och dra åt ordentligt* upprepa * – * mellan alla blomblad = 5 lm-bågar.

V 4. Virka i varje lm-båge *1 fm, 1 lm, 5 st, 1 lm, 1 fm* Avsluta med en sm.

När du fäster tråden i mitten så kan du snörpa åt mittringen.

Avigsidan blir framsidan!

Färdigt!

Du kan bygga på med fler varv efter samma princip, öka då antalet lm och st.

Nu är det bara att släppa fram fantasin, brosch, mobilsmycke, kudde, sjal av massor av blommar osv…

Mitt favoritgarn när det gäller blommorna är, M&K Eco Baby Ull eller M&K Eco Ull Color men det är ett utmärkt sätt att bli av med små garnrester, man kan ju ha olika färger i en och samma blomma!

Länka gärna hit om du virkar min blomma :D

Lycka till!

About these ads

16 kommentarer

Under Virka en blomma

16 svar till “Virka en blomma!

  1. ska testa virka dem nån dag :)

  2. Pingback: Blomma! | garnomera

  3. Pingback: Virkade blommor! | garnomera

  4. Pingback: Glimmande blomma! | garnomera

  5. Pingback: Stickat skärp! | garnomera

  6. Pingback: Mera pyssel! | garnomera

  7. Pingback: Virka blommor « carolinelundkvist

  8. Anna

    Tack för lättförståeligt mönster Maria. Jag använde din beskrivning när jag gjorde blommor till förr förra syfestivalen. T.o.m jag som inte kan virka fick till riktigt tjusiga.

  9. Pingback: Virkad midsommarkrans « Min terapihörna

  10. migochjag

    Tack för att du delar med dig av detta mönster helt gratis! Har använt det till blommor på en midsommarkrans. /J

  11. Anita Svanér

    Har precis lagt in en bild på en mössa/basker i cafét som ska ha sej en blomma på sidan, så nu ska jag försöka virka en efter din braiga beskrivning! Mina virkkunskaper sträcker sej till mormorsrutor o afrikanska blommor så vi får se hur detta går…;-O

    hälsningar från en tvivlande Anita Svanér <3

  12. Anita Svanér

    Jamen det gjorde det! Virknålen valsade iväg så himla lätt. :-D