Kanelfläsk!

Ett absolut måste, i min familj, är kanelfläsk.

Det ätes helst nytillagat och ljummet på knäckemacka, kvällen före julafton.

Första gången jag åt det var på 80-talet i Falkenberg. En ICA-butik hade det som specialitet.

En tid efter att jag smakat kanelfläsket så vill jag prova att göra eget. Jag ringde ICA-butiken och fick, till min stora lycka, veta ungefär hur man gjorde.

Sen dess så är det alltså en tradition.

Så här gör jag:

Ta en rejäl bit rimmat sidfläsk, här är egentligen den enda svårigheten, att hitta sidfläsk i bit, det fungerar inte med skivat.

Skåra svålen.

Stek det i ugnen med svålsidan upp tills det nästan är klart. 225 gr.

Ta ut fläsket och pensla på en blandning av lika delar kanel och sirap.

In i ugnen igen och låt det griljeras några minuter, passa så det inte blir brännt.

Klart!

Bra att äta och njuta!!!

1 kommentar

Filed under Gott och blandat, Uncategorized

One response to “Kanelfläsk!

  1. majswi

    TAR DU MED DIG PÅ JULAFTON?! (Annars vet jag inte om jag kommer..)

Kommentera

