Katarina Ewerlöf!

Katarina är skådespelare, jag tycker att hon brukar vara rätt bra i sina roller.

Hon läser även in ljudböcker. Första gångerna jag hörde henne så tyckte jag att hon var bra på det, men nu har jag successivt ändrat uppfattning.

Jag tycker att hon överdramatiserar texterna och lägger till en massa onödiga ljud. Hon har ingen differans på rösten, det gör att det är svårt att hålla isär personerna i en dialog.

Dessutom stör jag mig på en del ord som hon, i mitt tycke, uttalar konstigt:

Gigantisk, med ett mjukt G i början blir jigantisk.

Genialisk, med ett sch-ljud i början,  schenialisk.

Intressant, intresangt.

Boken jag lyssnade på var: Kretsen av Veronica von Schenck.

En mycket spännande bok.

Jag tror författaren älskar ordet gigantisk, det användes säkert 10 gånger i olika sammanhang.

Kretsen

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Katarina Ewerlöf!

  1. Syster Lotta

    Smart drag Maria! När ljudboksuppläsaren googlar på sig själv så får hon kanske träff på din blogg ☺! Då måste du lyssna på en ny ljudbok med samma uppläsare och förhoppningsvis konstatera att hon ändrat uttalet!

  2. Kanske beror på var man är ifrån det där?…. jag vet inte? Jag lyssnar mycket på ljudböcker och många av dom jag lyssnat på har varit upplästa av just Katarina Ewerlöf och jag tycker faktiskt att hon är en av de bästa uppläsarna jag hört. Just de orden du nämner uttalar även jag just så som du beskriver, skulle möjligen vara att jag inte använder ng-ljud i det sista nu längre, men det tror jag att jag gjorde när jag var yngre faktiskt. Jag tycker hon betonar på rätt ställen och läser väldigt bra helt enkelt. Lyssnade på en bok som Marica Lagerkranz läste och det var inte bra alls med betoningar på fel ställen och meningar som blev avhuggna och fel på nåt sätt. Ewa Fröling har jag också lite svårt för att lyssna på medan Kajsa Ingemarsson är jättebra på att läsa högt, men hon läser ju sina egna böcker och det måste ju vara mycket lättare.

  3. Ursäkta men jag fastnade lite på de orden du skrev här ovanför och jag måste fråga!
    Hur uttalar du egentligen genialisk om inte med sch-ljud i början? Jag kan inte få det till något annat, kommer väl av geni och det uttalar jag också med sch-ljud?
    Och gigantisk, där reagerar jag när någon uttalar det med g i början. Vet inte men, jag tycker det har börjat förekomma på senare år eller så användes inte det ordet lika mycket förr, jag tycker man alltid har uttalat det med j-ljud förut.

    • Kristina, kul att du reagerar. Jag skrev att det var, i mitt tycke, jag vet och accepterar att vi uttalar ord olika 😀
      Jag uttalar genialisk med ett J, i början men geni, med sche-ljud. Gigantisk säger jag med samma G som i gris. Jag säger även gigabite med hårt G.
      Min absoluta favvouppläsare är Mirja Turestedt, Hon uttalar dock ordet grimage, på annat sätt än jag 😀
      Fortfarande är allt, i mitt tycke, det är det som är så kul med en blogg, jag får skriva precis vad jag tycker.
      Gott Nytt År!

Kommentera

