Elastisk uppläggning!

Att lägga upp 240 maskor, kändes inte så lockande. Men jag fick sån lust att sticka ännu en kjol, en grå, den här gången.

Då det är bra med en extra elastisk upplägning så valde jag den estniska varianten.

Det var det bästa jag kunde ha gjort, jag har inte tänkt på det förut men den förenklar räknandet av maskor.

Maskorna kommer i par, kolla bilderna lite längre ner.

Först en bild på kjolen som nu är hela 4 cm!

20120105-121341.jpg

Kolla, visst ser det ut som 6 maskor fast det är 12.

20120105-121450.jpg

20120105-121501.jpg

20120105-121513.jpg

Då maskorna ligger i par så blir det första varvet  mycket lätta att göra om man ska sticka en resår med en rät och en avig, och det är mycket liten risk att  man råkar göra  fel. Hur trist är det inte när man kommer till slutet på första varvet och då märker att det inte stämmer!

6 kommentarer

Filed under Stickat

6 responses to “Elastisk uppläggning!

  1. Humlan

    Tack för tipset! Jag har (som så många andra) en förmåga att lägga upp för hårt. Ska testa denna metod.

  2. Hej, blev nyfiken på hur man gör en estnisk uppläggning för jag får alltid endera en för hård eller för lös uppläggning. Provade länken du lagt in men den leder inte till något så jag undrar om du kan förklara hur man gör en estnisk uppläggning?

    • Vad konstigt att länken inte fungerar längre. Jag ska försöka förklara men jag måste ha hjälp att ta några bilder då. Återkommer med ett inlägg om detta, håll utkik 😀

  3. Pingback: Elastisk uppläggning! | garnomera

  4. moni

    Hej! Länken till den estniska uppläggningen fungerar inte. :0(

Kommentera

