Varför!

Idag har jag sett att någon ifrågasätter varför man väljer att sticka en Pyttipannasjal.

Ser att det är många som stickar Pytten. Jag börjar tröttna på den, man ser så gott som varje dag någon/några som stickar den”.

Ska jag bli ledsen eller ska jag bli glad över en sådan kommentar?

Jag hoppas och tror att det kan vara så att om man är ovan att t.ex sticka ett spetsmönster men ändå vill testa, ja då väljer man kanske ett enkelt gratismönster, för att sen våga sig på svårare köpemönster.

Eller kanske det är så att, smaken är som baken, man älskar mönstret, eller inte.
Jag gör det, älskar mönstret alltså, dels för att sjalen är så snabbstickad och det går inte åt så mycket garn och man kan använda vilket garn man vill och jag kan mönstret utantill.

Jag fortsätter att vara nöjd och stolt över min sjal!

20120529-104453.jpg
Början på en ny Pyttipanna!

45 kommentarer

Filed under Pyttipanna

45 responses to “Varför!

  1. Var glad å nöjd över vad du åstadkommit! Finns alltid de som vill trycka ner andra! Tycker det är en fin å lättstickad sjal!

  2. Det är ”liv” i pytten :0)

  3. Man stickar väl vad man vill, tycker man om ett mönster, stickar man mycket och många. Är det sedan många som stickar efter ens mönster är väl det ett bevis på att den är bra och fin. Tänk vad många som stickar samma sockor/vantar utan att det är något konstigt med det. Jag gillar i alla fall din pyttipanna 🙂

  4. Klart att du ska vara glad och stolt över ditt mönster!

  5. Jag har precis börjat på min första pytt och jag älskar den! Har stickat spets förut, men pytten är så repetativ vilket gör att det är en skön och avslappnande stickning som blir superfin! Brukar tänka att om folk inte har något annat att göra med sina liv än att gnälla så får de väl gnälla då.. Det är deras förlust inte min/din.. 🙂

  6. Du ska vara stolt över Pyttipannan!!!! Den var kul att sticka (och de kommer säkert att bli fler) och den blev fin! Jag är lite feg när de gäller spetsstickat, oftast så är e så mycket mönster att de finns så mycket som kan gå fel…. Nä. Var stolt över Pytten!!!

  7. Vi är ju många som hejdlöst skryter över våra pyttipannor. 🙂
    Kanske sticker det lite i någons ögon, men jag tycker att du ska ta åt dig av det goda i mängden pyttar som stickas. Du har skapat ett snyggt mönster, lätt att följa och lätt att variera efter behag. Se alla pyttipannor som en stor komplimang och en uppmuntran att fortsätta skapa!

  8. pia

    Jag är glad att jag hittade pytten eftersom den gav mig modet att sticka nåt med spetsmönster, den har också gett mig insperation att laborerar med egna mönster, några totalfloppar en del helt okej. Och eftersom mitt första möte med spetsmönstrade sjalar var gratis har jag valt att göra det samma jag bjuder intresserade på mönsteren i min blogg. Så det är du skulden/orsaken till, Maria

  9. Anna

    Älskar pytten. Tack Maria för ett helt underbart mönster och all hjälp och vägledning jag fått av dig. Du ska veta att din pytt spridit sig till både England och Portugal (presenter till kompisar) och har varit mycket uppskattade. Ålskar dina mönster och är så tacksam för att du delar med dig gratis. Kommentaren i on line fick mig att få en viss känsla av att ”surt sa räven”. Tack än en gång för all inspiration och peppning.

    Anna

  10. Tack, Anna, jag blir glad av det du skriver. Ska till London i helgen, tänk om jag får syn på en Pytt där! 😀

  11. har just hamnat i pytträsket och jag kan bara säga ”I LOVE IT” lätt stickat mönster man kan verkligen slappna av med stickningen i soffhörnan.
    Tack för mönstret!

  12. Skylvik

    Fortsätte verkligen att vara stolt över pytten och dig själv 🙂 Den är otroligt fin 🙂

  13. Yvonne Gradin

    Du ska vara stolt över din skapelse. Den har stickats av många, vilket måste betyda att den är omtyckt. Jag har gjort 3, blir nog fler. 🙂

  14. Det finns många avancerade stickmönster som är gratis och många enkla som är betalmönster, så det är ingen regel att betalmönster är svårare eller ”finare”. Det är snällt och generöst av dig att dela med dig av dina mönster tycker jag

  15. Sanna

    Illvilliga människor finns överallt.
    Vi är många som stickar din Pytt!
    Sträck på dig!…………..du delar med dig av något du älskar!
    Peppar o hjälper oss alla som fastnar ”i” mönstret, utan att kräva något i gengäld.

    Det tycker jag är fantastiskt!

  16. Jag tycker att du ska vara glad och stolt över att just du kom på ”pytten” och att så många vill sticka den:0)
    Det finns alltid människor som har åsikter och synpunkter på saker som andra gör eller inte gör men de mår nog mest dåligt själv .
    Nää, fortsätt du att vara stolt över din fina Pytt som blir så fin i vilket garn man än stickar den i!

  17. Carina

    Tråkigt med sådana människor! Jag tycker du ska vara stolt över ditt mönster. Den är jättefin tycker jag. Ska börja på min första idag!

  18. Andrea Tenblad

    Man sticka väl inte nåt man inte gilla!? Så är det många som sticka den är det ett toppenbetyg. Var nöjd med dig. ska förresten börja strax med min första!!

  19. Jag bara älskar Pytten o det uttrycker jag även på Cafeet. Jag har nu gjort tre hela o tre olika sorters garn o på olika sätt, den första följde jag slaviskt, men sen kom min kreativitet igång. Om det är ”finare” med betalmönster, tycker jag att då ska det gnällas på alla som stickar efter Drops mönster. Tror att det ligger lite avundsjuka o falsk stolthet o jag lider verkligen med människan, hen kan inte må bra om en måste förhäva sig så.
    Jag har börjat titta på andra spetsmönster, för att se om en får inspiration till att testa liknande variant; en udd/spets/blomma/löv/whatever som en stickar fram o åter o sen gör en tallrik med förkortade varv. JAG???!!!??? håller på att fundera i egna design tankar!!??!! som trots min kunnighet i både garn o tyg kan knappt göra något utan en enda mönster/beskrivning. Det enda jag kan göra på fri hand i stickning är att sticka mönster i flera färger….

    Allt är just DITT fel underbara Maria. Du gör mitt hjärta o sinne lyckligt o ska ta åt dig lite av äran att jag är på väg mot friskhetens mål. TACK!!!! ❤

  20. Och nöjd det ska du vara, att så många valt att sticka den är ett gott betyg!

  21. Eva

    Avundsjuka givetvis! Det blir oftast så när nån lyckas och får uppskattning.
    Jag har snart stickat min första pytt och det var kul när jag väl kom på hur jag skulle göra.
    Jag uppskattar att du lagt ut mönstret så att alla kan ladda hem det.
    Var stolt över din pytt och bry dig inte om de negativa kommentarerna, de positiva är ju betydligt fler.

  22. Malin

    Jag blev uppriktigt ledsen för din skull över det inlägget, ett totalt onödigt inlägg!! Vill man inte se inlägg om en viss sjal går det alldeles utmärkt att scrolla förbi.Nej fy för sånna inlägg. Du har skapat ett fantastiskt vackert mönster som du så snällt delar med dig av och du ska var stolt över din skapelse och att så många önskar att sticka den. Tycker att den är otroligt vacker och någon dag ska även jag försöka mig på den<3

    • Tack!
      Det ska bli kul att höra om du stickar en själv, så småningom 😀

      • Malin

        Så småningom blev plötsligt genast 😀 bara för att se om jag kunde. Har haft lite trubbel med att förstå mönster som man bara läser så diagrammet är helt toppen för mig, 3 uddar klara nu och jag är såååååååå stolt. Tack för ett superfint mönster. Kram

      • Jag har sett din bild på fejan, den blir kanonfin!

Kommentera

