Tjatigt!

Man skulle ju kunna tycka att det är tjatigt att sticka samma sjal om och om igen. Men när det gäller Pyttipannan så har jag fortfarande inte ledsnat på att sticka den. Den kan varieras i det oändliga.
Jag ser många varianter av den på FB,s online stickcafé, och ingen blir den andra lik.

En del stickar med supertunna stickor och då blir den tät. En del väljer för stora stickor (jag, bl a) och då blir den gles. En del väljer slätstickning och en del rätstickning. En del väljer enfärgat garn och andra tar flerfärgat. En del har en färg på uddspetsen och en annan på sjaldelen.

Hur man än väljer, så blir det fint, tycker jag.

Sen har vi det där med blockningen, det gör också skillnad.
Jag spänner ut hårt, med nålar endast i uddspetsen, inga längs sjaldelen. Det gör att mina Pyttipannor blir väldigt avlånga och att sjaldelen tätar till sig. Man ser nästan inte att det är rätstickning.

Jag hade väl aldrig kunnat gissa att så många andra stickerskor skulle gilla min sjal, en sjal som kom till av ren lathet.

Jag gissar att det finns fler än jag som inför, t ex en längre bussresa, tänkt att då ska jag ta med en stickning, men vad ska jag sticka? Har jag garn? Har jag någon beskrivning? Har jag rätt stickor?
Kommer det finnas bra belysning? Och, det får gärna vara något enkelt.
Med dom frågorna i bakhuvudet så satte jag ihop Pyttipannan. I det läget hade jag ingen som helst aning om att andra skulle vilja sticka den.
Fast nu, när jag ser alla olika Pyttipannor på nätet så blir jag ruskigt glad och lite mallig!

20120916-184221.jpg

20120916-184312.jpg
Pyttipanna på bilderna, stickar jag i Zaueball 100, ett underbart garn i rödrosa färger!

En sak till bara, jag har flera gånger läst om stickerskor som tidigare aldrig vågat sig på spetsstickning men att dom börjat med min sjal och sen vågat sig på svårare mönster.
Det gör mig alldeles extra glad!

12 kommentarer

Filed under Pyttipanna, Stickat

12 responses to “Tjatigt!

  1. Med all rätt skall du vara stolt!

  2. Lotta

    Håller med 👍😊!

  3. Malin

    Har sagt det förr och säger det igen… UNDERBART mönster… Tusen tack för att du delat med dig av det<3

  4. Jag har än så länge inte testat men det blir nog snart en pyttipanna för mig oxå.:)

  5. Pytten är en rolig sjal att sticka. Ska nog göra nån fler bara jag städat under lite ufon 😀

  6. Anita Svanér

    Tycker du med all rätt ska vara ruskigt mallig över din pyttkonstruktion!!! 😀 O jag är ruskigt glad att jag hittade den! Håller på m nr åtta nu, det blir nog den finaste hitills. Udden är i en grönmelerad mohiarliknande, bild på den kommer i caffet imorn! Ska precis nu mitt i natten börja m sjaldelen, den blir i vintervitt i garnet Rose från rusta, mohair det med! :-D.
    varma hälsningar Anita Svanér

Kommentera

