Konsten att räkna maskor!

Det där med att maskor är inte alltid lätt. Jag vet inte vad jag gör för fel men ibland så måste jag räkna om och räkna om. Jag jag tror att jag liksom hoppar över en siffra lite då och då.
Därför brukar jag sucka ljudligt när jag kommer till det momentet på Pyttipannan. Jag använder en del knep, så som att sätta en markör vart 50:de maska osv. Men idag, hör och häpna, räknade jag rätt på första försöket, när mittmaskan var markerad så fanns det exakt lika många maskor på var sida, jihaaa!
För första gången har jag dessutom kommit ihåg att väga garnet innan jag påbörjat sjaldelen, och i det här fallet så har det gått åt 16 gram till dom 37 uddarna på stickor fem.

20120923-184247.jpg

Nu ska jag ägna mig åt lite matlagning.
Jag har ett minne av en maträtt från förr, närmare bestämt från hemkunskapen. Det är alltså 70-tal vi pratar om.
Ta decimeterlånga bitar av purjolök och låt sjuda. Vira in varje bit i rökt skinka. Lägg i smord form och ha över gratängsås och riven ost. In i ugnen på lagom temperatur.
Jag har inte provat den här rätten sen då, den första gången i skolan, så jag vet inte riktigt hur det blir. Jag återkommer med en utvärdering!

4 kommentarer

Filed under Pyttipanna, Stickat

4 responses to “Konsten att räkna maskor!

  1. Lotta

    Jag har för mig att mamma brukade laga denna rätt är vi bodde hemma. Blev lite sugen på att testa någon dag. 🍴

    • Det var nog bara en enstaka gång och jag tror det var i samma veva som jag hade gjort den i skolan. Jag har ett svagt minne av att jag fick henne till det 😍

  2. Lotta

    när vi bodde hemma, menade jag förstås!

  3. Lotta

    Ja så kan det ju ha varit 😉!

Kommentera

