Pyttipanna!

Det är himla spännande att det fortfarande är många som stickar en Pyttipanna.
Jag brukar lyssna på Stickpodden, och där har dom pratat om den flera gånger.
Dels i första avsnittet, då berättades det ganska mycket och då länkades det dessutom i deras blogg. Men även i dom två senaste avsnitten har den nämnts. ”En Pytt, det trodde jag alla visste vad det var” typ så, jag minns inte ordagrannt, men glad blev jag.
Jag tänkte att jag skulle visa några olika varianter på Pyttipannor.

Först ut, en av mina favoriter, en slätstickad med I-cordavmaskning.
35 uddar, stickor 5. Sjaldelen i Granite, från BC-garn och udden i Drops Alpaca Silk.

20121127-104715.jpg

20121127-104723.jpg

Manos Silk Blend, 29 uddar, stickor 6 och 78 gr.

20121127-105112.jpg

Kidmohair, från Ullomera, 37 uddar, stickor 5, 30 gr, mosstickad sjaldel.

20121127-105339.jpg

20121127-105411.jpg

Crazy Zauerball 100, 35 uddar, stickor 5, 69 gr.

20121127-105941.jpg

Oftast stickar jag sjaldelen i rätstickning men har även provat slät- och mosstickning.
Avmaskar gör jag oftast med den elastiska varianten eller med I-cordavmaskning, båda finns länkade under: Bra att kunna!

4 kommentarer

Filed under Pyttipanna

4 responses to “Pyttipanna!

  1. Lisa Sannholm

    Upptäckte din pyttipanna-sjal & blogg förra veckan! Vilken underbar sjal!!! Så fin! Hur många nystan går det åt ungefär?
    Det verkar som att du använt tjockare stickor än vad som står på nystana? För att få dem luftiga?

    • Vad roligt att höra, välkommen hit 😃
      Jag kan inte riktigt svara på, hur mycket det går åt. Det beror på vilket garn och vilka stickor. Generellt går det åt mycket mindre än till en vanlig trekantssjal. För mig räcker oftast 100 gram. Jag använder alltid större stickor än vad som rekommenderas till garnet. Femmor eller sexor, oftast!

Kommentera

