Koftan!

Den här koftan tog sin lilla tid att få klar. Det kan bero på att jag inte hade något mönster. Jag stickade och provade och repade upp och gjorde om. Ärmarna har jag stickat tre gånger.

Först så stickade jag nederdelen. Slätstickning på tvären med kilar av avkortade varv i sidorna. Sen plockade jag upp maskor längs den övre kanten och stickade vriden resår. Därefter blev det slätstickning.

Egentligen hade jag nog tänkt att midjeresåren skulle ha hamnat lite högre upp, men nu när det är så kallt, så känns det skönt att tröjan gick ner ordentligt  över rumpan.

Jag började göra knapphål samtidigt med midjeresåren. När jag kommit upp till armhålan, då det var dags att sätta ihop allt med ärmarna, ja då tyckte jag inte om knapphålen länge. Jag släppte maskor och virkade upp igen och vips så var knapphålen borta.

Jag har stickat med stickor nr 5 och garnet heter Chunky Chiq. Ett fantastiskt garn i Merino extrafine och baby alpaca. Helt klifritt. Det gick åt ganska exakt 5 härvor, alltså 500 gram.

Jag har köpt garnet via facebookgruppen, Garnlådan, tack Thomas!

20130122-212157.jpg

Tack, Mia, du är en fantastisk modell 😀

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Koftan!

  1. Koftan blev super fin. Precis en sån som jag skulle vilja ha, en helt enkel modell( menas inte enkel att sticka)

  2. Åh, jag önskar att jag vore lika duktig, koftan är ett litet konstverk, så himla fin!

Kommentera

