Oak Leaf Triangle!

Här är en variant på Pyttipannan som treantssjal.

In English, look below the pictures.

Jag tänkte att det skulle få ett internationellt namn, Oak Leaf Triangle, men det där med Pyttipannan verkar sitta bättre.

Den är stickad med Drops Babyalpaca och på stickor nr 5. Det gick åt totalt 91 gram. Naturligtvis så glömde jag att väga enbart uddspetsen.

Nu blev den här lite liten. Jag gjorde 39 uddar och det borde nog ha varit 45. Jag måste nog sticka en till, vilken otur😉

Vill du sticka en likadan?

Gör så här: Sticka en remsa uddspets, ca 2,5 meter enligt Pyttipannans beskrivning.

Plocka upp maskor enligt samma princip som Pyttipannan.

Hela sjaldelen rätstickas: I båda ytterkanterna är det 3 kantmaskor. Innanför kantmaskorna gör du två intagningar på varje varv. 2 r tillsammans, i början av varvet och 1 ssk, i slutet av varvet.

I mitten minskar du med, 1 döht, på alla varv från rätsidan. Alltså, vartannat varv.
Döht = Lyft 2 maskor som om du skulle sticka dom räta (lyft båda samtidigt), sticka 1 rät, drag dom 2 lyfta över den stickade.

OBS! På det allra första varvet från rätsidan bör du göra ytterligare 4 intagningar på var sida om dubbelhoptagningen i mitten, 2 ssk innan och 2 st 2r tills, efter.

Fortsätt och sticka ända tills endast 6 maskor återstår, gör en 3-needle bind off.

Fäst trådar och blocka!

20130317-210349.jpg

20130317-210358.jpg
This is how i made the Oak Leaf Shawl!

Knit the lace and pick up stitches the same way as on the Pyttipanna Shawl, but knit the lace a bit longer, 2,5 -3 meters.

This is a shawl in garter stitch, ( if you want you can add a lace pattern)

Count the stitches an mark the middle. Make sure you have an odd number of sts.

Set up row: RS, k3, 2tog, k to 5 st before the marked st, k 2tog x 2, cdd, ssk x 2, k to 3st before end, ssk, k2

R1: WS. K3, 2tog, k to 3 before end, ssk, k3.

R2: RS. K3, 2tog, k to the m,cdd, k to 3 st before the end, ssk, k3.

Continue untill there is 6 st left. Make an 3 needle bind of.

Weave in end and block!

40 kommentarer

Filed under Dagens sjal, Garn, Pyttipanna, Sillsallad, Stickat

40 responses to “Oak Leaf Triangle!

  1. Monica

    Ursnygg! som alla dina sjalar.

  2. Anita Svanér

    åhojt, då får jag sticka på med uddarna, har för närvarande 32 st…. Ska absolut prova detta nu…Enfärgad el sammagarn till sjaldelen, ja, det återstår att se… Tack igen för ursnyggt mönster. ;D

    • Vad roligt att du gillar den. Om du randar, se då upp med kantmaskorna så att dom blir lika på båda sidor. Det är lätt att det stramar på den sida man byter färg😀

  3. Pingback: Dagens gratisoppskrift: Garnomeras Oak leaf triangle | Strikkeoppskrift.com

  4. Moni

    Verkligen snygg sjal detta också.
    Tänkte höra hur lång udd du rekomenderar till denna sjalen? Vanlig pytt udd ska ju va runt 2 meter.

  5. Maria Sandström

    ”OBS! På det allra första varvet från rätsidan bör du göra ytterligare 4 intagningar på var sida om dubbelhoptagningen i mitten, 2 ssk innan och 2 st 2r tills, efter.”

    Dum fråga kanske, men dessa intagningar före och efter dubbelhoptagningen i mitten, ska de göras jämnt utspridda över varvet eller precis före/efter hoptagningen?

  6. Naomi

    Any chance of an english translation? I have the pattern for the uddar, I just need the tallrik part🙂

    • Ok, I will try😀

      Knit the lace a bit longer than for the Pyttipanna, 2,5 meters.
      Pick up the sts along the side, the same way as the Pyttipanna.
      Mark the mittle sts, ( it has to be an odd number of sts).

      K3, 2tog, k, untill 5 sts remain before the middle sts, ssk, ssk, s2k1psso (sl 2 as if they where to be knitted, k1, psso the 2 sl sts over), 2tog, 2tog. k untill 5 sts remain, ssk, ssk. (only on the very first row)

      After that and on every row on the wrong side, k3, 2tog, knit until 5 sts remain, ssk, k3.
      On every row from the right side, K3, 2tog, k untill 1 sts remain before the midle sts, s2k1psso, k until 5 sts remain, ssk, k3.

      Keep on doing this untill you have 6 sts left, k3 and make an 3 needle bind of!

      Tell me if you can’t understand me😀

  7. Brittinger

    Så fantastiskt snygg, finns Drops Babyalpaca Silk i den mörklila färgen? hittar den inte enligt deras färgkarta.

  8. Ingela

    Jag älskar pyttipannasjalen (har stickat flera nu) och tänkte ge mig på den här varianten med ränder. Men nu har jag en liten fundering, jag skulle vilja göra den randig men inte triangelformad utan mer som en halvcirkel. Vad händer om jag bara gör minskningarna i kanterna? Blir det helt galet då?
    Tusen tack för att du delar med dig av dina vackra mönster!

    • Vad roligt att du gillar min sjal. För att få en halvcirkelform kan man sticka sjaldelen på samma sätt som min, Spirello. Kolla i högermarginalen under, beskrivningar: Garnomeras Spirello😀

      • Ingela

        Tack för det snabba svaret! Kollade in Spirello-beskrivningen och än en gång är jag så tacksam över dina fina beskrivningar🙂 Nu längtar jag till kvällen så jag får fortsätta på min ”pyttipannaspirello”. Önskar dig en fin sommardag med hälsning från ett soligt Kiruna!

      • Det är bara roligt att kunna hjälpa till. Om du stickar efter Spirellobeskrivningen, var noga med att inte strama till kantmaskorna, utan sticka löst😀

  9. Lisa

    Jag har en fråga om mittmaskan. Ska jag göra döht innan mittenmarkeringen eller efter? Tack på förhand🙂

  10. Catarina

    Jätte fin! Blev dock lite förbryllad över 3 needels bind of man gör ju ingen tå eller så! Mvh
    Catarina

    • Ok, men den avmaskningen kan man använda till mycket mer än tår, t.ex när man avmaskar ett fram- och bakstycket samtidigt uppe vid axeln. Då slipper man sy 😀

      • Men alltså- ska jag sticka ihop den i slutet? *förvirrad*

      • Ja, slutet är ju mitt uppe i nacken. Du har en rätstickad kant på tre maskor som löper längs med hela överkanten på sjalen. När du har sex maskor kvar så ska de avmaskas ihop. 😀

      • Jaaa, säger du det så… 😁 Jag har en liten bit kvar, råkade bara se vad det stod och tänkte att ”Vaaa..?” Jag litar på dig 😉 och blir det helknas så parkerar jag mig på din farstubro 😄
        Tusen tack för härliga mönster som passar även en totalnybörjare som mig 👌 💖

  11. Anna

    Hej och tack för dina fina mönster! Första försöket på den här triangelformade pyttipannan. Får inte till taveldelen, mittenminskningarna vill liksom luta åt höger hela vägen, så att sjalen blir sned. Vet du möjligtvis vad jag gör för fel?

    • Hej. Lite svårt att veta vad som felar. Minskar du två i mitten och en i var sida?

      • Anna

        Vilken supersnabb respons! 😃
        Minskat 2 i mitten på vartannat varv, och en i var sida både i början och slutet på varje varv.
        Kan det kanske vara så att jag sätter tillbaka mittenmarkören felaktigt? Så att jag liksom förskjuter mitten varje gång. När jag har en maska kvar före markeringen stickar jag döht, sen har jag satt tillbaka markeringen och fortsatt. Men det måste ju va fel, eller hur?! Vart ska jag sätta den? Före minskningen jag just gjort?

      • Jag brukar sätta den i själva mittmaskan, jag har en sån med en liten hake på. Mittmaskan bildar ju som en nerv längs hela sjalen 😀

      • Anna

        Ok. Tack! Nu repat upp och redo för nytt försök 😃

      • Bravo, en måste våga repa när det inte blivit som det var tänkt 👍🏼

  12. Barbro Levinsso

    En fråga om hoptagningen i mitten. Jag gjorde 45 uddar och när jag plockat upp maskor längs kanten fick jag jämnt antal maskor, 272 st. Då blir det ju ingen mittmaska utan 136 maskor på varje sida. Hur gör jag med hoptagningen då?

Kommentera

