Combined knitting!

Combined knitting, jag undrar hur man översätter det? Kombinerad stickning! På Online Stickcafé får man ofta tips om roliga utmaningar, Combined knitting är den senaste.  Jag måste naturligtvis testa, och det var superkul.

Combined Knitting innebär att man stickar den aviga maskan på ett enklare och mer ergonimiskt sätt. Det får till följd att det räta maskan på nästa varv måste stickas i den bakre maskbågen. Jag tror att om jag övar så kommer jag att kunna få upp hastigheten med det här sticksättet.

När jag ändå var igång och provstickade så testade jag att sticka vänsterhänt. Det vill säga att jag stickar varannat varv räta som vanligt men nästa varv stickar jag med ”fel” hand, alltså räta fast från andra hållet. Ja, jag vet att jag är dålig på att förklara. Jag gissar att den här tekniken måste vara perfekt när man stickar entrelac.

Jag älskar att kolla på Youtube, jag kan upptäcka att en hel kväll passerat medan jag suttit och kollat på en massa roliga knep och tekniker.

Här är en länk till Combined Knitting!

Så här ser kvällens lilla provlapp ut!

bild (33)

8 kommentarer

Filed under Garn, Roligheter

8 responses to “Combined knitting!

  1. Ewa Julin

    Oj, vad roligt. Så här har jag stickat i 35 år! Visste inte att det fanns ett namn för det. Det går jättemycket fortare och dessutom bra när man stickar resår.
    Jättefin och rolig blogg du har:)
    Precis stickat klart min första pytt och det lär nog bli fler.
    Min mamma har ett gäng tanter som har ett stickcafe i kyrkan, funderar på att lära dom att göra pyttar som omväxling:)
    Ewa

  2. Vad roligt att höra, jag får se till att öva upp min hastighet på den här tekniken 😀
    Vad kul med din mammas ”tanter” hoppas dom gillar Pyttipannan. Jag håller också i ett Stickcafé i Kyrkan 😀

  3. Men du, det måste jag testa! Känner att jag behöver hitta sätt att avlasta h arm och axel.
    Har inte varit inloggad på Online Caféet på fb idag så jag missade det.
    Jag tycker också om att titta på alla tips på Yuotube.
    Tack!
    Hälsar
    Caroline

  4. Intressant med combined knitting! Jag har väldigt svårt att få samma fasthet på aviga och räta maskor – kanske detta kan vara en lösning.

  5. Elaine

    Oj, jag visste inte att det fanns ett namn på den stickningen. Jag kunde som barn sy, brodera och virka , men aviga maskor…… det gick bara inte och på den tiden fanns inga rundstickor. Som vuxen lärde mej en äldre dam att sticka aviga maskor just på det viset och sen har det funkat. Jag gjorde tom mönster till Marks/Kattens på 80 talet, allt tack vare dessa avigmaskor 🙂 Problem kan komma när man ska sticka spetsmönster men det går att lösa om man har en bild att titta på. Jätteroligt!

Kommentera

