Regnbågssjalen!

Nu är den äntligen klar, min regnbågssjal.
Jag har nog aldrig varit med om en sjal som ätit så mycket garn som den här sjalen har gjort.
Jag insåg att det garn jag hade till mitt förfogande inte skulle räcka, jag valde därför att virka dom avslutande varven med ett enfärgat garn.

20130811-211749.jpg

Jag har haft en hel del bryderi kring hur man blockar en sån här sjal, den är ju så stor och den har ju en sån konstig form.
Någon blockningsvajer har jag inte men jag fick en idé. Jag åkte till ÖB och köpte ett tält för 99kr.

20130811-211920.jpg
Jag tvättade sjalen i schampo och avslutade med lite balsam i sista sköljvattnet.
Efter en centrifugering satte jag igång med mitt experiment.

20130811-212140.jpg

20130811-212148.jpg
När jag startade så hade jag inte helt klart för mig hur det hela skulle gå till. Jag utvecklade idén under arbetets gång. Jag blev rätt nöjd.

20130811-212356.jpg

20130811-212402.jpg

20130811-212415.jpg

Nu väntar jag på att den ska torka.

Är det någon som ska på maskerad, och tänkt klä ut sig till Påfågel, hör av dig så kan du få låna den här anordningen!

12 kommentarer

Filed under Garn, virkat

12 responses to “Regnbågssjalen!

  1. Haha….va smart av dej.Det ska vara en kvinna som kommer på den eminenta idén.Hurra för dej.♥

  2. Lotta

    Riktigt fiffigt! 💡

  3. Fantastiskt! Här är den…. En ”hitta-på-fågel”!!

    Idag berättade en bekant till mig att hon fått hjälp av sin 8-åriga dotter att namnge en ”fågel” hon gjort. K är keramiker och hade precis gjort en ”fågel” men visste inte vad hon skulle kalla den. Hon frågade då sin dotter, – vad är det här för fågel? I, 8 år svarade helt enkelt en ”hitta-på-fågel”…..!
    Nu skall jag visa dom båda att den finns, och att den är vackér dessutom. Skall bli spännande att se om det finns någon likhet eller om arten är ”fri”, som fåglar är…….

  4. Kate Nellerup

    smart! Jag har sett på några sajter att man använder/kan köpa en speciell sorts vajrar att spänna ut med. Tror det blir betydligt dyrare än ett 99 kronors tält. 😉

    • Tack 😀
      Jag har beställt en riktig blockningsvajer men den har inte kommit än.
      Jag tror inte att min variant med tältpinnen, funkar på tunna skira spetsjalar 😀

  5. Vilken underbar sjal du har gjort och så stor och härlig att ha nu när hösten ska komma.
    Ha det gott
    Ingvor

  6. Riktigt bra idé!!!!! Har visserligen köpt kolfilterstavar…. Men de där ska jag komma ihåg 😀

Kommentera

