En galen idé!

På lunchen satt jag och pratade med en kompis som är bonde. Jag frågade vad han gör med ullen, när han klippt sina får.
Det visade sig att han inte gjorde någonting alls med den.
Ullen är så smutsig, ingen vill ha den. Han sa även att det är svårt att få tag i någon som klipper.
Då skojade jag och sa att man kan ju ha självklippning, den som vill ha ull kan komma ut och klippa av så mycket man behöver. Naturligtvis så skämtade jag. Fast ju mer vi pratade om det desto allvarligare blev vi.
Till slut kom vi fram till följande:

En helg i maj, vi träffas ute hos Gustaf och klipper får, under överinseende av något proffs. Sen tvättar vi ullen och växtfärgar och kardar och spinner osv, med någon kunnig person som ledsagar genom dom olika momenten. Någon fixar med mat och fika.

Skulle det vara görligt?

Skulle någon vilja komma dit den helgen?

Visst är det väl en ganska rolig idé!

20130924-202452.jpg

21 kommentarer

Filed under Uncategorized

21 responses to “En galen idé!

  1. Ewa

    Det är ju en strålande idé!

  2. Ja jag skulle gärna komma! Klura vidare på idén!

  3. Inte galen alls! Kreativt och driftigt var orden sa Bill….

  4. Elaine

    Det låter som en strålande ide! Själv bor jag för långt bort men gör faktiskt samma sak sedan jag började spinna i januari. En kompis, som har några får, fårägare och 2 fårägare som bor i närheten , alla blir glada att nån vill ta hand om deras ull. Lycka till!

  5. Elenore

    Vilken jättebra ide, jag är på!

  6. Har goda vänner med får och har haft exakt samma samtal med dom! 😀👍

    Ytterligare en ”likhetspunkt” mellan oss! 😉

    Ha det gott o sjung vackert!

    Varma hälsningar Caroline

  7. Det låter helhärligt! Jag skulle vilja vara med!
    /Camilla

  8. Jag tycker att det låter superhäftigt. Men frågan är.. vad behöver man ha med sig själv? Jag har aldrig spunnit garn och har därför ingen utrustning. Men jag är otroligt nyfiken på hur man gör och vill gärna lära mig färga garn.

  9. Lena

    låter jättekul

  10. Det låter som en väldigt kreativ och rolig grej. Är det på hyggligt avstånd från mig vill jag gärna vara med, men jag har ärligt talat ingen aning om var denna Gustavs får bor. 🙂

Kommentera

