Durkslag!

Ja, Durkslag blir namnet på den nya sjalen. Jag tycker den ser precis ut som ett sådant. Egentligen låter det finare på engelska, Colander.

Det här är en halvcirkelformad sjal, en form som jag kommit att gilla starkt efter att ha stickat sjalarna, Concentric och Pop Spots. Båda två finns på Ravelry.
Egentligen är kanske inte Pop Spot-sjalen halvcirkelformad, men jag vet inte vad det heter när formen är 3/4 av en cirkel. Concentric är i allafall som en halvcirkel.

Min sjal består av ett jämnt fördelat hålmönster och så har jag pimpat med I-cord.
Garnet är det underbara Malabrigo Lace. Den väger 62 gram och jag har stickat med stickor nr 5.

Jag har för avsikt att skriva ner en beskrivning på hur jag gjort men jag behöver sticka den en gång till först.
Jag har några små ändringar som måste fungera.

Frågan är bara, vilket garn ska jag använda?

Sen är det ju det där med tid. Det är ju en bristvara så här års!

20131212-141642.jpg

20131212-141825.jpg

16 kommentarer

Filed under Uncategorized

16 responses to “Durkslag!

  1. marianne lundholm

    vacker sjal i vacker miljö

  2. I nyöppnade Vårfrukyrkan, inte illa!
    Hoppas kunna komma på er Britten-konsert på söndag.

    • Tack, jag passade på mellan julspelen 😀

      • Hade som sagt hoppats få tag på biljetter till er konsert, men det är utsålt. Tror du det kan finnas en chans att någon av er har två biljetter över om man är där i god tid?

      • Ärligt talat så vet jag inte om det är så. Du får helt enkelt chansa.
        Det är visserligen jättekul att det är utsålt men trist för er som inte fick tag i någon biljett. Hör jag något om överblivna eller återlämnade biljetter så kan jag ringa dig, om du ger mig ditt nummer. 😀

  3. Vanja

    Hej! Har hittat till dig när jag sökte på kanelfläsk. Jag förmodar att du fortfarande gör kanelfläsk. Tycker att ditt recept verkar bra men jag undrar hur länge du har det i ugnen, 225 gr tills det är färdig, när är det färdigt?
    Måste också säga att du både stickar och virka fina plagg.
    God Jul!

    • Välkommen 😀
      Varje Jul gör jag kanelfläsk. Jag vet inte hur länge jag steker det, brukar kolla på färgen så det ser tillagat ut. Stick i en termometer, och följ graderingen för rimmat fläsk/skinka!

  4. Lise Llerena

    Vilken vacker sjal!
    Hoppas du vill dela med dig av mönstert så småningom.
    Hoppas du får fina dagar fram till jul!

  5. Nu har du lyckats igen, vilken härlig sjal, jag har gjort en av dina sjalar och jag är stormförtjust iden, mycket snygg
    Ha en trevlig advent.

  6. Christine

    Jättefin! Blir mer och mer inspirerad av dina sjalar. Precis börjat med pytten.

  7. Sarah

    Den ser jättespännande ut, jag är också sugen på att sticka en halvcirkelformad sjal.

Kommentera

