Valnötsfudge!

Året om sitter en liten handskriven lapp på sidan av mitt kylskåp.
Jag vet att den finns där men det är bara på Julen som den används.

Det är min mamma som skrivit ner en kort beskrivning på Valnötsfudge.
Som överskrift står det endast godis och egentligen är ju det helt rätt, för det här blir vekligen, godis.

Häll smör, socker och grädde i en stor tjockbottnad kastrull och låt det koka tills du kan göra kulprovet. Det tar ca två timmar. Blanda i valfri mängd hackade valnötter och häll upp på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt svalna och skär i lagom bitar.

Jag brukar ta ungefär 2-3 dl valnötter.

Man kan kolla in färgen på den kokande smeten, det är ingen idé att göra något kulprov förrän smeten mörknat.

Världens godaste Julgodis!

20131222-210917.jpg

20131222-210924.jpg

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Valnötsfudge!

  1. God jul på er! Hälsningar från Växjö. Det regnar och vi har det bra. Alla barnen är hemma och det lackar mot jul. Nog saknar man di gamle när högtiderna kommer… Margareta ❤ Jag får nog laga den jag med… Jag har mammas handskrivna kokbok och lite finns hon här när jag ser kråkfötterna. Saknar… Ha världens bästa jul. Kram på er från Petra och Micke

    • Vad häftigt att ha en hel handskriven kokbok efter sin mamma. Jag vet att min mamma hade många lösa lappar liggande i sin kokbok, jag måste nog fråga henne om dom finns kvar.
      God Jul önskar jag dig och din familj 😀

  2. Lotta

    Längtar efter att få smaka! 😍

  3. Evelina

    precis gjort den, fast veganiserade den. alldeles smulig och underbar!

Kommentera

