Rosa PopSpots!

Jag gillar den här roliga sjalen, Pop Spots Shawl och jag har köpt mönstret på Ravelry.

Den tar lite tid men är lätt att sticka. En perfekt stickning att ha mellan projekt, bara att plocka upp och fortsätta.

Jag har stickat den i Supersoft från Magasin Duett. Hela sjalen väger 197 gr.
Avsikten var att göra den stora varianten men jag hoppade över två mönsteromgångar/pluppvarv.
Det är lite svårt att säga hur mycket av varje färg som gått åt.
Jag har haft fyra olika färger och dom fyra nystanen räckte till sjaldelen och sen fick jag lov att beställa ännu ett nystan till uddspetsen.
Jag har stickat med stickor nr 5.
Garnet har känts lite strävt när jag stickat men precis som jag hört, så blev det väldigt mjukt efter tvätt.

Jag har mitt eget lilla sätt att blocka den här typen av sjal.
Jag tejpar ihop mina blockningsvajrar, trär på sjalen och sen tejpar jag så att det blir en cirkel.
Några klädnypor hjälper till att hålla på plats.
Sen hivar jag upp schabraket på min vädringsställning, där torkar den väldigt snabbt. Redan efter två timmar kändes den torr men jag lät den sitta över natten.

Tanken var att den skulle fotats idag men fotografen (dottern) hade bråttom iväg så det blev bara några snabba bilder utanför dörren. Jag hann inte ens plocka av den från blockningsvajrarna!

20131228-115526.jpg

20131228-115541.jpg

20131229-104950.jpgm

20140102-160131.jpg

20140102-160143.jpg

25 kommentarer

Filed under Uncategorized

25 responses to “Rosa PopSpots!

  1. marianne lundholm

    men så händigt, o så kul o se dej i cirkeln, kanske jag också gör den

  2. jösses vilken stor och fin 🙂

  3. Åhh vad fin den är! Kramar Ullis

  4. kerstin persson

    Vilken otroligt vacker sjal!! Och vilket bra sätt att blocka¨ på! Finns blockningsvajrar att köpa eller har du gjort dem själv?

  5. Pia

    Du ser misstänkt lik en påfågel visserligen inte i påfågelblått men i påfågelrosa 😉

  6. Vilken härlig gladsjal! Nu blir det genast in på Ravelry 🙂

  7. Det var en glad och vacker sjal, hoppas orka med den snart.<3

  8. Sarah

    Underbar! Den finns verkligen på min önskelista.

  9. Inte gick det att blocka på det där sättet! Du måste ha mycket grövre vajrar än vad jag har, mina orkade inte hålla ut ens en liten sjal på det där sättet. Gör inte så mycket iofs, det är ändå bra mycket enklare än när man använde bara nålar.

    • Gjorde det inte, vad tråkigt. Till min tjocka gråa Pop Spots, tog jag dubbla vajrar men till den Rosa, räckte det med enkla. Vi får se hur det går med den gula, jag stickar på nu 😀

  10. Det vackraste jag sett på länge! Hur många färgerr hade du?

  11. Hej! Fin sjalen är! 🙂 jag håller på med en nu i Supersoft. Är på spetskanten och förstår ingenting! Snälla hjälp! Hur gör man? Resten har jag ju förstått…

    • Ok, jag det kan vara lite klurigt att förklara men ungefär så här:
      Uddspetsen är en typ av avmaskning.
      Du lägger upp 7 nya maskor (i det garn du vill ha uddspetsen) i den sista av dom maskor du har på stickan.
      Sticka 6 maskor enligt diagram, den sjunde maskan stickas sen ihop med den maska som är på tur på själva sjaldelen.
      Vänd, sticka ett varv på udden, vänd, sticka 6 maskor och sticka ihop den sjunde osv.
      Alltså, uddspetsen består av 12 varv och du maskar av 6 maskor per udd.
      Hoppas du blev klokare av det här 😀

Kommentera

