Repa upp och gör om!

Ibland blir det inte som jag tänker att det ska bli.
Sjalen jag stickade av restgarnet från Hitofude-koftan, blev inte bra. Den blev alldeles för avlång. När jag virat den om halsen, så som jag brukar göra med sjalar, då hängde ändarna långt ner på magen och det är jobbigt.
Så ikväll repade jag upp själva sjaldelen och testade ett annat sätt att sticka sjaldelen.
Eftersom jag inte repade hela sjalen så kunde jag inte blöta och räta ut garnet, utan det fick bli stickning med krulligt garn. Det är inget jag rekommenderar. Det blir ojämnt även efter blötläggning och blockning.
Jag har ju berättat om hur mycket garnet fällde vid tvätt. Nu tvättade jag samma garn för andra gången och det fällde fortfarande lika mycket. Det tycker jag är väldigt konstigt. Vilken tur att jag inte stickat randigt ihop med någon ljus färg.
Som vanligt hoppas jag den torkar fort så att jag får godkänna det slutliga resultatet!

20140214-010548.jpg

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Repa upp och gör om!

  1. Fy så förargligt att det blev fel. Hur lång stickade du sen den nya delen. Jag håller på med min första sjal, så jag har ingen aning om HUR lång den bör bli.

    Det var ju tråkigt också att garnet fällde. Hoppas att det går över i alla fall.

    Gilla

    • Ja lite surt var det, men tack och lov så var det ju en snabbstickad sjal.
      Den här sjalen är inte stickad som Pyttipannan, så jag har inget svar på hur lång den var. Men nu hoppas jag den blev lagom!

Kommentera

