Post Syfestival!

Att ha en massa nya garner i sin ägo innebär att det exploderar av lust att starta upp nya projekt. Jag kan inte motstå det, därför har två nya projekt påbörjats idag.
Först ut är Sjalen, Umbel (vet någon vad umbel betyder?) och det blir den ljuvliga härvan Filisilk som jag väljer till det. Ett tunt men underbart garn. Ja, jag har ju en förkärlek till lite kraftigare garn men det här garnet är fantastiskt.
20140216-201330.jpg

Efter det så startade jag på ännu en Hitofude Cardigans i det svarta silkegarnet från Sjöalyckan.
Jag har bara hunnit sex varv men jag är redan kär, vilket otroligt underbart och lättstickat garn.
Jag brukar inte vilja sticka i svart, det är så krävande för ögonen, men jag tänkte att det skulle bli en dagsljusstickning. Fast nu när jag börjat så kan jag inte sluta. Garnet flyter som smör mellan fingrarna.
Hitofuden har en virkad, tillfällig uppläggning. Första gången jag gjorde den så plockade jag upp maskorna direkt från den virkade kedjan. Den här gången plockade jag först upp själva kedjan på en något tunnare sticka och sen var det lätt att sticka med det ordinarie garnet.
Så är det med mig, första gången gör jag som det står. Sen, när jag stickar mönstret igen, då brukar jag rationalisera.

20140216-201953.jpg

20140216-202006.jpg

20140216-202011.jpg

20140216-202827.jpg
Som den stolta mamman jag är så vill jag även visa vad min Maja stickat.
Fin va 😀

20140216-202855.jpg

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Post Syfestival!

  1. Du har verkligen inspirerat mej till min Pyttipanna. Jag har just stickat färdigt spetsen och ska plocka upp maskorna till själva sjaldelen så fort jag kan.

    Tack för all inspiration.

    Gilla

  2. Applåder till Maja! Vad roligt att du är så nöjd med Sjöalyckans schappesilke. Kollade i mitt garnskåp- det var ju sådant garn jag köpte på Hantverksmässan i Båstad i somras! Nu blev jag allt lite sugen på att sticka med det garnet!

  3. Roligt att läsa om din syfestival! Jag missade ju den i år, men jag ska få klämma på Sjöalyckans garner när jag åker till Vrigstad om ett par veckor!

  4. Karin Solvold

    Du är en så härlig inspiratör! Efter att ha gjort minst 15 pyttar under 2013
    guidade du mig till Hitufude också, Tack! Stickar den i svart, så som du säger , det är en dagsljusstickning, men fint blir det även om det tar lite tid för mig! Vi har inte haft så mycket sol eller dagsljus här på västkusten den senaste tiden. Precis som du gillade jag inte den tillfälliga uppläggningen, (jag svor faktiskt en del…) det blev alldeles för hårt och trångt. Rev upp alltihop och gjorde iställtet en variant med invirkad sticka. Låter kanske lite bakvänt, och lite trixigt att hålla först, men sen går det supersnabbt, och blir lagom löst. Kolla denna filmen

    Stor kram
    KarinS

    • Vad roligt att jag inspirerat, både till Puttipannan och Hitofuden. Jag blir så glad för sådana här kommentarer att jag nu sitter på bussen med ett stort leende. Tack! 😀

Kommentera

