Signature Needle Arts!

314kr för en rundsticka, shit vad dyrt!

Ja det kan man tycka men om man jämför med andras hobbykostnader så tycker jag nog inte att det är så farligt. Vad kostar utrustningen för den som fiskar, spelar golf, mekar med gamla motorer eller annat. Tänk efter, 314kr är inte mycket. Naturligtvis så kostar ju garnet också pengar men stickandet blir roligare och flyter på fantastiskt mycket bättre med bra redskap.

Det är kul att det sker en utveckling av redskapen inom stickandet. Jag tänker tillbaka på 80-talet när jag stickade en massa mohairtröjor, dom stickade jag på jumperstickor. Sen hade jag en hel drös med rundstickor i olika storlekar och i olika längder. Skulle jag sticka en mössa så var det en rundsticka för nederkanten och sedan strumpstickor till ihoptagningen i toppen. Nu har jag en rundsticka till hela mössan, hurra för magic loop. Dessutom är det inte säkert att jag stickar nedifrån och upp, det kan lika gärna vara tvärtom,. Samma sak med koftor, bakstycke, två framstycken och två ärmar och sen sy ihop. Nu stickar jag koftor på alla ledder och gärna i ett stycke, ingen montering alls, hurra för den utvecklingen.

Alla mina gamla raka jumperstickor och rundstickor skulle jag lika gärna kunna slänga bort. Jag tror inte ens att mina döttrar vill ha dom!

20140225-195305.jpgJag har skickat efter mina stickor från USA, det är lite av ett lotteri för man kan få betala tull. Det slapp jag, tack och lov. Här beställde jag ifrån.

Nu kan man även beställa från en svensk webbshopp som heter, Morris Garn.

19 kommentarer

Filed under Uncategorized

19 responses to “Signature Needle Arts!

  1. marianne lundholm

    håller fullständigt med dej, rundstickor är en finfin uppfinning o magic loop ännu bättre

  2. Jag trodde också att ingen ville ha mina gamla jumperstickor, men när jag postade en förfrågan i en Facebookgrupp fick jag massor av svar. Mina stickor åkte iväg till ett aktivitetscenter för utvecklingshämmade och min syster skickade sina till ett äldreboende. Så släng inte bort dina stickor!

  3. En väl värd investering att köpa bra stickor och virknålar!
    Om man som vi pysslar mest hela tiden är det nödvändigt att ha bra ”verktyg” att jobba med, tycker jag.
    Tänk hur dom ”gamla” rundstickorna var, rena rama brottningsmatchen varje gång dom användes!;)
    Mina har jag gett bort och investerar i nya fräscha allteftersom!

  4. Hej, tror att du har glömt : efter http i adresserna för länkarna fungerar inte för mig.
    Ha en bra dag!

  5. Har tydligen missat mycket: kör med gamla stickor, både rundstickor och gamla och tycker det går bra. Men om jag ska köpa någon ny, vad ska jag köpa, tycker du?

  6. Så härliga stickor, jag ska skaffa mig ett par och prova, dom senaste rund stickorna blev krokiga när jag sticka med dom, ändå var jag inte hårdhänt. Tack för tipset.

  7. Jag köpte begagnade av en tjej på Online stickcafé och jag bara älskar dom. De är en njutning att sticka med.

Kommentera

