Mitt experiment med Gellack!

Jag har haft mitt Gellackkit sedan april. Jag blir bara mer och mer imponerad över hur bra det fungerar. Det enda negativa är väl att det är så svårt att ta bort. Därför håller jag nu på med ett litet experiment, jag ska kolla hur länge jag kan fortsätta att bara måla över utväxten utan att ta bort allt.
Den 16 januari så la jag grunden. Sedan dess har jag med cirka två veckors mellanrum fyllt på med två lager lack och ett toplack.

Fyra tips vill jag ge:
1, Smörj händerna och massera nagelbanden flera gånger dagligen. Jag har olika små handkrämstuber överallt.
2, Borsta rent naglarna med diskmedel innan du börjar med proceduren enligt gellackskitet.
3, Använd gummihandskar när du ska vara länge i vatten.
4, Använd inte naglarna som verktyg när du ska pilla upp saker.

Så här gick dagens utväxtfixande till.

Det har gått 17 dagar sedan jag sist målade utväxten och naglarna såg ut så här.

20140316-123806.jpg

Fila ner ytan med nagelfil.

20140316-124234.jpg

Plocka fram allt du behöver och gör sedan ren naglarna med diskmedel och torka noga, ibland tar jag hjälp av hårtorken.

20140316-124410.jpg

Gör rent igen men nu med den rengöring som följer med kitet och måla två lager färg och det avslutande toplacket och härda i lampan mellan lagren.

20140316-131240.jpg

Nu är det bara att torka av med efterrengöringen och så smörja in med en bra handkräm. Just den här har jag köpt hos, Fröken Röd, den doftar helt underbart.

20140316-131407.jpg

Färdigt.

20140316-131516.jpg

Jag är väldigt darrig, särskilt när jag ska måla högerhanden, så lite kommer utanför men det kan man lätt fixa med en nagelfil.

En sak som är lite intressant, jag var på sjukhuset och dom satte en klämma på fingertoppen för att mäta saturationen. Sköterskan var helt imponerad över att det gick trots nagellacket. Hon sa att det brukar inte funka. När jag då berättade att det var Gellack och hur många lager jag hade på, ja då sprang hon nästan iväg för att köpa sig ett eget kit!

Just ja, många frågar om det inte blir väldigt bulligt och tjockt. Vad tycker du!

20140316-151948.jpg

10 kommentarer

Filed under Uncategorized

10 responses to “Mitt experiment med Gellack!

  1. Toppen, tack för bra tips!:)
    Nu ska jag testa på direkten, tack o tack!:))

  2. Ewa

    Blir mer och mer sugen att testa gellack. Dels för att det håller så länge, sen stärka upp mina egna naglar…
    Lite frågor:
    Är lacket svårt att måla med? Eller är det som med vanligt lack?
    Snygg färg på ditt. Vad heter den?

    Mvh
    /Ewa

  3. L8

    Fantastiskt!! Önskar att det hade fungerat för mig också. Men tyvärr…

  4. Ewa

    Tack för svar! Sitter och kollar på detta nu på nätet. Vad är det för nummer på färgen, och funkar den där removern som man kan köpa? Har hört att man måste fila bort lacket för att få bort det helt, och då är jag rädd att man skadar sin egna nagel. Ett startkit kostar ca 399 kr, och det ska innehålla allt man behöver, förutom önskad färg och remover.

    Mvh
    /Ewa

    • Att ta bort det här lacket är det svåraste, det är därför jag testar hur länge det kan sitta kvar utan borttagning. Det finns ganska många som bloggat om olika alternativa borttagningar så jag föreslår att du googlar på det. Jag brukar fila av översta lagret och sen ta på removeroljan, låta naglarna mjukas upp i varmt vatten en kvart och sen pilla bort lacket. Både krångligt och tidskrävande. Fast nu är det snart nio veckor sedan jag gjorde det. Färgens nummer vet jag inte men den heter, Scarlett Red!

  5. För mig har det inte varit några som helst problem att få bort lacket! Jag använder Depends oljebaserade remover för gellack, doppar handen tre minuter i riktigt varmt vatten, och kan sedan bara dra bort lacket, som i sjok. Så olika det kan vara!

Kommentera

