Provlapp!

Jag älskar ju den halvrunda formen på sjalar. Därför tänker jag ge mig på att försöka skriva ner hur jag gör en sådan.

Jag försöker se en sjals olika delar som byggstenar som man sedan sätter ihop som man själv vill.
Sjaldelen och en avslutning i form av en spetskant eller kanske en uddspetsavmaskning som på tex Pop Spots-sjalen. Eller så kan man ju virka på en snygg avslutning.

Som jag sa i föregående inlägg så blev Maskrossjalen till av en tillfällighet. När jag startade den så var redan då tanken att jag skulle göra en grundstomme för den här formen på sjal. Jag blev inte helt nöjd med starten av sjalen och sen kom något roligare sticke emellan och mina anteckningar var puts veck. Så nu gör jag ett nytt försök. Kanske har jag valt ett lite för tunt garn men jag gillar när det blir lite glest och det här garnet låg ju bara där och väntade, i nystan. Det var ju bra, för vem har tid att börja nysta när inspirationen kommer.

Först så ser det inte klokt ut.

20140324-202130.jpg

Men med hjälp av några nålar så ser det genast bättre ut och det är ju det som sen fixar sig med blockning.

20140324-202259.jpg

Fast egentligen det blir aldrig bra bilder i lampljus, men det struntar jag i!

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Provlapp!

  1. Det var ju smart att låta rundstickan vara kvar när du blockar. En ny kunskap igen för mej.

    Gilla

Kommentera

