Lilla Kråka!

Klar!
Jag kallar den för min lilla Kråka, eller Garnomeras lilla Kråka.
Det är dom små mönstermaskorna som får mig att tänka på ordet Kråkspark.
Mönstermaskorna kallas för Bellis- eller Daisystitch.

Själva sjalen fick inte exakt den halvcirkelformad jag önskat men med brutalblockning så blev den ändå väldigt bra.
Jag får öva mer på den här sjalformens ökningar.

Blockningen blev rolig. Jag använde kompostgaller, leukoplast, vajrar och klädnypor.
Leukoplasten tejpade jag ihop vajrarna med och sen klämde jag fast det hela på kompostgallret.

Sjalen är stickad i Magasin Duetts Supersoft och väger 70 gr.
30 gr vardera av det blå och turkosa sen 10 gr av de två rosa mönsterfärgerna
Jag har stickat på stickor nr 5.

Det fick bli en virkad avmaskning för då var det lätt att få till en liten ögla vid varje blomma.
Öglan underlättar betydligt vid blockning och det gillar jag!

20140403-095456.jpg

20140403-095508.jpg

20140403-095520.jpg

20140403-095538.jpg

20140403-095550.jpg

20140403-095558.jpg

24 kommentarer

Filed under Uncategorized

24 responses to “Lilla Kråka!

  1. Fiffigt sätt att blocka på! Sjalen ser riktigt vårfin ut 🙂

  2. Lensbabie

    Åh så fin!
    Man kanske skulle sticka sig en liten kråka av Magasin Duettgarnet jag har hemma. Dom där sista rosa ”sparkarna” sängst ut,dom rosa, är det dubbelbellisar? 🙂
    Enkelbellisar vet jag hur man gör men dubbel…. hm?

    Så fantastiskt fin Liten Kråka igen. Du e så duktig du 🙂

    • Vad roligt att du gillar min lilla Kråka. Jag väntar och väntar på mer garn så jag kan avsluta en rödrandig sjal. Den ska också få typ samma blomma på kanten. Tanken är att jag då ska skriva ner hur man gör!

  3. Det blev verkligen en fin sjal. Härliga färger och ett fin mönster. Nu vet jag hur jag ska blocka. Jag ska ta min torkställning i stället för strykbrädan, när det är större alster. Tack för tipset.

    Gilla

  4. Ett fint mönster skulle det ju vara. Jag har lite väl bråttom ibland.

    Gilla

  5. catja

    Brutalblockning var det! 😀 Väldigt söt. Gillar de små kråksparkarna och blommorna.

  6. Ingela Hällström Blom

    Jättefin 😊

  7. Rebecca

    Superfin, och härliga färger!

  8. Oj vilket passande namn! Och så fina färger! Ska du göra mönster till den?

    • Tack snälla. Kanske det kan bli ett mönster så småningom. Jag måste förstås klura lite på en bättre variant av ökningar. Den här krävde så brutal blockning och det ska inte behövas 😀

  9. Waow! Toppen! Jag tycker verkligen att Lilla Kråka blev lyckad. Så fin så 🙂

  10. Lotta

    Åh så fin den här sjalen är!

  11. Men vilken underbar sjal, jag är så förtjust i sjalar men jag gör dom sällan.
    Hoppas du får en härlig helg

  12. Så fin!
    Den vill jag ju också göra! 🙂

Kommentera

