Snowdrop som top!

Nu har jag äntligen provat och fotat min Snowdrop.
Den blev perfekt.
Jag har utgått från ett mönster som finns i boken, Finstickat av Helga Isager. Det är egentligen ett mönster på en klänning.
Jag stickade den först i orginalgarnet i storlek M och utan ändringar men kortare, som en top.
Den passade inte alls på mig, så den gav jag bort.
Den här gången har jag stickat i Tussahtweed från BC-garn. Det är ett väldigt fint garn i 100% silke.
Jag har den här gången stickat i storlek L.
Jag har använt samma stickstorlek som i orginalmönstret.
Jag har lagt till en omgång av spetsmönstrat i oket.
Jag satte ärmarnas maskor på en tråd istället för att maska av. Jag stickade sedan en I- cord runt hela ärmhålet.
Jag har lagt upp fler maskor under armarna och på bakstycket.
Jag har gjort sex avkortade varv på bakstycket, precis innan den avslutande spetskanten, som inte heller fanns med i orginalet.
Jag har minskat i sidorna istället för att öka.
Det blev väldigt många, jag har, men så gjorde jag ju väldigt många ändringar😀
Nu är jag i allafall väldigt nöjd!

20140503-174813.jpg

20140503-174818.jpg

15 kommentarer

Filed under Uncategorized

15 responses to “Snowdrop som top!

  1. Carina

    Snygg! Vad duktig du är.

  2. Jättefin! Färgen klär dig! Kram

  3. Lisa

    Jättefin! Vackert mönster!

  4. Snyggt jobbat. Resultatet är ju jättefint men alla dina Jag har.

  5. Med skulle det ju vara.

  6. Så snygg den blev, den var även snygg som klänning.
    Ha en bra dag

  7. Superfin! Perfekt nu till våren. Och garnet 😍

  8. Kristin Dalskjär

    Den blev råläcker, och veldig dej😀
    Ha en strålande stickedag i rägnet

Kommentera

