Sjuk tarm är inte kul!

Vad är skonsam mat?
Det är mitt stora huvudbry, just nu.
Vad kan jag äta?
Kokt, ja.
Stekt, nej.
Jag vill äta kräftor, dom är ju kokta!

Enligt läkarna så får jag rådet att äta skonsam, kokt mat. Jag får prova mig fram och se vad som funkar.
Läser man på nätet får man en helt annan info från människor med samma sjukdom. Vill man äta sig frisk så ska man utesluta: laktos, gluten, ris, majs, soja, jäst, socker och grönsaker som går under benämningen nattskatteväxter, t ex potatis, aubergine, tomat, paprika och chili.
Vad sjutton ska jag äta!

Jag vill äta kräftor, jag vill grilla och jag vill ta ett glas vin.

Jag vill ”gilla” alla läckra matbilder på Instagram.

Jag har alltså fått Ulcerös kolit!

IMG_0752.JPG

Så här ser maten ut som jag fick när jag låg inlagd nu i veckan!

21 kommentarer

Filed under Uncategorized

21 responses to “Sjuk tarm är inte kul!

  1. Ojdå, det var inte roligt och inte har jag några råd heller.

  2. Jag vet på nåt sätt hur det kan kännas. Jag har inte fått utrett vad jag har för nåt. Men det är jobbigt att alltid ha besvär från magen. Hoppas att du blir bättre med rätt mat.

    Gilla

  3. Tarmproblem är ett elände, jag vet! Och man måste bara avstå vissa maträtter, hellre det än att bli sjuk. Man får prova sig fram! Man kan leva ett hyfsat bra liv även med en tarm som inte fungerar! Deppa inte ner dig, tarmen är stresskänslig. Det finns säkert sådant du tycker om som du kan äta. Det är många därute som måste avstå från en hel del på matbordet, i fikarummet – och man får göra det bästa av det. Försöker bara muntra upp dig!
    Hälsar
    Eva

    • Tack, snälla du. Jag är tacksam för pep och jag försöker att sortera alla tankar och funderingar om vad jag kan och inte kan äta. Jag förstår att tiden kommer att hjälpa mig att acceptera det hela😀

  4. Hej! Usch din stackare. Jag har jobbat i Linköping på en avdelning med just den sjukdomen som du fått. Har du frågor eller undrar så hör av dig. //Catty Sköld

  5. Åh, vad trist!:(
    Själv har jag en superjobbig IBS-mage, så nu äter jag efter en speciell diet som heter Foodmap.
    Jag har gjort det sen i höstas och jag mår mycket bättre, känner mig lite som du, får inte äta någonting känns det som, men klart värt besväret!
    Man kommer på egna recept och lösningar!:)
    Lycka till!♡
    En helt annan sak…
    Använder du fortfarande gelelacken till dina naglar?
    Tänkte om du vill ha mitt set och mina nagellack, funkar INTE på mig!:(
    Maila mig isåfall!
    malla.ms@hotmail.com

  6. Det lät inte kul, jag har haft en broder som hade det så jag vet lite hur han kände det när det gjorde ont.
    Jag hoppas att det går bra med diet kosten och önskar dig en trevlig helg
    kram

  7. Victoria Hagberg

    Åh fy vad tråkigt och så himla jobbigt att inte kunna äta allt man vill. Hoppas du kan få hjälp från dietist på sjukhuset. Massa massa krya-kramar

  8. Usch, vet precis vad du går igenom. Fick min diagnos 2000. Jag mår bäst om jag undviker mjölkprodukter (laktosfritt funkar inte) och fett, alltså flottig mat typ pizza. Vid skov spelar det ingen roll egentligen men makaroner och kokt torsk är två säkra kort. Kött och rött vin i kombination är ingen höjdare men det skrotar jag i ibland. Du kommer lära dig vad som funkar men det viktigaste är regelbundna tider, ingen stress och mycket sömn. Sköt om dig och försök att lyssna till kroppen.

  9. Agneta

    Är dietist och jobbade förut lite med den diagnosen. Jättebra råd du fått ovan! I höst bör du absolut få träffa nån av mina kollegor för att anpassa din mat efter vad du gillar och just dina behov. Trixa inte för mycket själv, risken är att för mycket utesluts så att näringsbrister uppstår. Mat ska vara roligt och en njutning – något att längta till!!

  10. Gunilla Nilsson Suikki

    Hej! Jag har följt din blogg ganska länge nu… så roligt att se allt fint du stickar. Nu när jag ser att du fått UC kan jag inte låta bli att skriva lite. Har själv den sjukdomen och stomi pga detta. Om jag vetat då, det jag vet idag, tror jag att sjukdomen gått att klara utan operation. Jag tillhör dem som tror att vitt mjöl och socker är de största bovarna för vår hälsa… Hoppas du hittar den kost som passar dig. Med vänlig hälsning, Gunilla

    • Tack, snälla för att du delar. Jag misstänker själv att laktos kan vara ett av mina spöken. Veckorna innan jag blev sjuk så åt jag mycket yoghurt till lunch. Men jag har inget belägg för det. Jag får helt enkelt prova mig fram. Kram

  11. Monikks Engström

    Hej! Har samma sjukdom som du sen 15 år. Håller med Gunilla N S angående vitt mjöl och socker. Rena giftet! Blev också laktosintolerant på kuppen. Proviva har räddat min tillvaro många gånger… Det gäller att prova sej fram med mat när UC är i en lugnare period. och hitta sin väg genom matdjungeln. Lycka till! Mvh//Monikka

    • Tack snälla du. Jag har nu fått kontrabesked från annan läkare. Denne tror inte det är UC. Jag blir smått förvirrad och frustrerad av alla olika besked 😝

Kommentera

