Två koftor!

Två färdiga koftor skulle fotas. Minneskortet var dock på rymmen så det fick bli bilder med mobilkameran.
Först ut är Gertrud.
En fin liten kofta designad av Maja Karlsson/majasmanufaktur. Mönstret finns att köpa hos Garnasinne och på Ravelry.
Koftan är stickad i Drops Karisma på stickor nr 4 och det gick åt 290gram.
En rolig stickning som jag varmt rekommenderar. Du väljer själv om du vill ha korta eller långa ärmar.
När jag först såg mönstret så visste jag att min skulle bli pastellrosa och kortärmad. Om du bestämmer dig för att sticka en egen Gertrud så kan jag berätta att det finns en KAL på FB. Sök på Gertrud KAL.

IMG_1937

IMG_1936

IMG_1933

IMG_1932

IMG_1935

Den andra koftan har inget namn men jag kallar den, Lilla Grå.
En underbart mjuk kofta som är stickad i Drops Air på stickor nr 5. Det gick åt 230gram.
Det finns inget egentligt mönster till Lilla Grå, utan det är ett hopplock av andra koftor. Ungefär så här gick det till.
Jag började sticka en Slanted Sleeven. Jag kom inte så långt innan jag ledsnade på beskrivningen som jag hade stora svårigheter att förstå. Andra säger att den är så pedagogisk men för mig blev den bara rörig. Jag blev dock väldigt förtjust i starten av den koftan. Det är ett dubbelstickat kantband som följer med runt om. Det gillade såpass mycket att det vill jag använda.
Sen hittade jag en annan kofta som heter, My Favorite Color. Den började jag sticka men tröttnade efter ett tag då jag inte gillade de ribbstickade inslagen. Däremot gillade jag Contiguous-metoden.
Min, Lilla Grå är alltså först ett kantband a la Slanted Seeven men efter stl XS av My Favorite Color. Sedan följde jag nästan mönstret av den senare ända tills det var dags för det rätstickade partiet på framstycket. Jag gjorde även några extra axelökningar. Sedan har jag fristickat resten. Jag avslutade med en 3×1-ribb i resåren.
Koftan blev perfekt!

IMG_1941

IMG_1942

IMG_1939

IMG_1940

24 kommentarer

Filed under Uncategorized

24 responses to “Två koftor!

  1. Oh så fina koftor du stickat.

  2. Jättefina koftor båda två!
    Kul att se Getrud med kort ärm, nu längtar jag ännu mer tills jag är klar med min!:)
    Jag får ta nya tag i morgon…;)

  3. Ove

    Du er utrolig flott i den lille grå ☺️ kommer det en variant med rund hals og 10 knapper også mon tro?

  4. Åh vilka fina bilder och fina koftor! Och fina du också såklart🙂

  5. Sarah

    Kanonfina koftor OCH bärare!

  6. Så fina koftor du gjort, jag gillar lite kortare koftor nu till våren, den första koftan blev jag sugen på eller ja den andra var snygg oxå.
    Ha en bra dag

  7. Godmorgon!:)
    Jag måste bara fråga dig om du har ngt tips när det gäller ökningarna på oket?
    De blev jättefina på mitt första försök och nu får jag inte till dom hur jag än gör!!!!
    Tacksam för pepp och råd!;))

  8. Väldigt snygga va dom båda !! =D

  9. Hej,

    Halkade in här på ett bananskal och började se mig omkring. Den rosa koftan är bara så söt och färgen är underbar. Nu blev jag inspirerad! Jag är lite dålig på att sticka stora saker. Det blir mest vantar och sockar…

    Allt Gott!
    /git,

  10. Anki

    Tack för en väldigt bra och lärorik blogg! Du är en bra inspiratör ☺ nu har jag fastnat vid det snygga axelpartiet på lilla grå. Hur har du gjort för att få så snygga ökningar? Om jag har förstått rätt så ökar man både på rätan och avigan..men hur gör man? Finns det någon video där man kan se hur man gör? MVH, Anki

    • Tack, vad roligt att du gillar min Lilla Grå. Jag kan inte ge dig något mer tips än vad jag skrev i inlägget. Jag har följt två olika mönster men vet ingenting om det finns på Youtube. Du får leta 😀

Kommentera

