Kristinehamn!

Kristinehamn är namnet på en kofta.
Den är designad av Karin Weststrand och jag är en av de som teststickar mönstret. Det är första gången jag gör något sådant och det har varit superkul.
Modellen är inspirerad av en gammal kofta som Karins farmor stickat och farmor kom visst från Kristinehamn.
Jag har stickat i ett tjockt merinogarn som jag köpt från Pickles, Abuelita Merino Worsted. Ett otroligt mjukt och skönt garn.
Jag har i och med den här stickningen lärt mig lite nytt bl a ärmisättningen. Man plockar upp maskor runt ärmhålen och jobbar sen med avkortade varv. Det blev jättefint.
Då jag är skapt med lång rygg så fick jag lov att förlänga livet en del. Annars hade koftans midja hamnat tokfel. Det innebar emellertid att jag fick lov att justera knapphålens placering. Egentligen skulle dessa varit i det aviga partiet men nu blev det i det räta.
Hur som helst, håll ögonen på Ravelry senare i sommar, om du är sugen att sticka dig en egen Kristinehamn-kofta!

IMG_0798

IMG_2251

IMG_2250

19 kommentarer

Filed under Uncategorized

19 responses to “Kristinehamn!

  1. Ewa

    Jag gillar din kofta. Fint, lite stramt spetsmönster, klassisk modell som är användbar till mycket och fin färg. Och du skriver att garnet är mjukt. Kan en kofta bli bättre?

  2. Viken fin kofta. ( och frisyr)! Och vad fint att ta inspiration från gamla textilier.

  3. Så fin kofta , gillar färgen.
    Ha en fin helg

  4. Vilken fin kofta. Härlig färg. Kram

  5. Jättefin kofta – och frisyr! Kan man få en beskrivning på hur du gör för att sätta upp håret så?🙂

    • Tack, vad kul att du gillar min kofta och frilla. Jag sätter en vikt sjal utanpå håret och sen stoppar jag bara in det runt hårbandet. Jag börjar med sidorna och arbetar mot mitt bak. Sen fixerar jag med spray. Det funkar bäst på hår som inte är nytvättat 😃

  6. Ove

    Utrolig flott og sommerlig du i ny kofte!

    Ove

  7. Veronica

    Så fin! Härlig färg.

  8. lorensvik

    Hej! Jag håller just nu på att sticka koftan Kristinehamn. Men jag kan inte komma vidare. Förstår inte alls vad som skrivs i den engelska texten om hur ärmhålet ska stickas. Finns det möjligen en version på svenska som kan vara mer instruktiv? Väldigt tacksam för någon form av hjälp då vi här som alla stickar inte förstår hur ärmhålet ska utgöras! Bästa hälsningar från Anita Du Rietz i Stockholm

    • Vad kul att du stickar Kristinehamn-koftan. Den är jättefin. Kolla på mönstret om det står kontaktuppgifter till Karin som gjort koftan. Hon kan säkert hjälpa till med svar på dina frågor. Det var ju ett tag sen jag stickade den och jag minns inte så bra 😊

  9. lorensvik

    Om Du kan ge mig hänvisning till någon sida eller liknande är min mailadress
    anita@durietz.com! Tack på förhand! Anita

Kommentera

