Skoluppläggning!

Jag testar lite för att kolla skillnaden med att göra den uppläggning jag lärde mig i skolan och den som jag använder idag.
I många år så trodde jag att om jag bara tar större stickor, så blir uppläggningen lösare. Nu vet jag att det är den undre tråden, den som jag har runt tummen och som är limegrön på bilderna, som avgör hur fast/löst det blir. Det gäller att lämna lite avstånd mellan varje maska och inte dra åt så hårt.
Så någon större sticka behöver jag inte och det räcker med en!

IMG_2314

Kolla på det första rosa varvet där jag lagt upp på dubbla stickor, det blir jättestora maskor som knappast kan kallas vackra.

Sen finns det ju andra uppläggningar som är extremt stretchiga förstås men här är det den vanliga skoluppläggningen!

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Skoluppläggning!

  1. garnfia

    Lägger alltid upp på en men löst så fick jag lära mig på syslöjden för hundra år sedan. Innan gjorde jag som min mamma lärt mig, med hjälp av vanliga omslag vilket gjorde första varvet till en pina.

  2. Fröken Slöjd

    Vilken fin jämförande bildserie!
    Undrar var idén om att det ska vara bra med dubbla stickor kommer ifrån egentligen?
    Själv visar jag stickad uppläggning för mina elever i skolan och det vet jag när jag bestämde mig för att göra – under ett metodikpass i slutet på min textillärarutbildning. Men de elever som sett andra i familjen lägga upp har som regel sett just det du visar korsuppläggning med dubbla stickor.
    Hälsningar Fröken Slöjd

  3. Jag har alltid använt metoden med dubbla stickor, den fick vi lära oss i slöjden och mor min gör också så. Den funkar för mig, men intressant att andra blir bättre, nu blev jag taggad på att testa med en sticka så som du gjorde:)

Kommentera

