Hemma igen från Stickstämman!

Vilka otroligt härliga dagar jag haft. Det har varit lärorikt och roligt. I förväg hade jag valt två kurser och först ut var det, Nya gamla plagg i Hermannas fotspår. Hermannas Stengård var en otroligt skicklig stickerska som levde på Gotland. Kursen hölls av duktiga Johanna Wallin. Vi fick öva på att räkna om och använda gamla mönster på nya plagg.

IMG_0920
Just nu pågår en utställning i Fornsalen i Visby. En utställning om Hermanna och hennes arbete med att hålla den gamla Gotländska sticktraditionen vid liv. Vi var naturligtvis där och tittade.

IMG_0891

IMG_0913
Den andra kursen jag valde var att färga garn. Kursledare var Kicki Trodin som driver, Atelje Huskroken. Vi använde oss av Färgkrafts färger.

IMG_0898
Vi fick lära oss från grunden och började med att färga en pyramid av rött, gult och blått.
Efter det gick jag lös i färggrytan, det resulterade i tre härvor turkost och en härva knallrosa garn. Hur kul som helst.

IMG_0894

IMG_0895

IMG_0892

IMG_0905

IMG_0896
Här är en bild på min rosa härva när den hänger i ett träd. Det är bara för att jag ska komma ihåg det speciella trädet, en Platan.

IMG_0893

IMG_0906
Vi besökte Fardhems Ullspinneri. Själva spinneriet var inte igång men vi hade sett en fantastisk film om spinneriet innan.

IMG_0921
Vi besökte Boel Olaison i Alskog, där fick vi fika och sticka i hennes fina trädgård. Efter att vi shoppat lammskinn och annat förstås.

IMG_0908

IMG_0919

IMG_0918
En kväll for vi till Petes Museigård. Där vi bl a stickade i solnedgången,

IMG_0897

IMG_0900

IMG_0924

IMG_0922
På söndagen avslutades Stickatämman. Här är en bild på alla kursledare och sen lite bilder på vad som gjorts under stämman.

IMG_0902

IMG_0910

IMG_0907

IMG_0904
Jag stannade en extra natt och hann med både att se Raukar och Medeltidsmarknad.

IMG_0917

IMG_0903

IMG_0915

IMG_0916

IMG_0912

IMG_0911

IMG_0914

IMG_0890

IMG_0885

IMG_0884

IMG_0883

IMG_0889

IMG_0888

IMG_0886

IMG_0882
Från färjan lyckades jag fånga solnedgången.
Hej då Gotland, har hoppas vi ses igen!

IMG_0887

10 kommentarer

Filed under Uncategorized

10 responses to “Hemma igen från Stickstämman!

  1. Ewa

    Vilka vackra bilder – och vad roligt du verkar ha haft det på Gotland. Jag tror faktiskt att jag också varit på Petesgården, blev fascinerad av ljuset inomhus som skulle bero på att fönsterkarmarna var fasade på ett speceillt sätt så att ljuset spreds ut i rummen. Kan det ha varit där, tro? Fina garnfärger du fått fram!

  2. Jag gillade dina bilder från Gotland. Min släkt härstammar därifrån, så jag har varit i Visby 4 gånger i rad, just under Medeltidsveckorna. Underbart med den traditionella spelen och även marknaden. Spännande.

    MVH Gilla.

  3. Gunnel

    Härliga bilder och du har verkligen haft en kvalitetstid på Gotland.

  4. Åh, vilka härliga dagar!
    Varje gång jag ser bilder från Gotland längtar jag tillbaka, en så vacker plats…

  5. Det var härligt att läsa om dina Gotlandsdagar! Du kan säkert leva på dem ända tills nästa stickstämma! Det var kul at få följa med!

Kommentera

