Vantar!

Nu har jag äntligen lyckats slutföra ett par flerfärgsstickade vantar.
Jag har försökt flera gånger tidigare men de har hamnat i ufo-korgen.
Garnet köpte jag för några veckor sedan när jag var i Göteborg.
Torsdagkvällen var vikt för vantstickarstart. Garnet var nystat och det var bara att bestämma vilket mönster jag skulle ha.
Innan jag började leta så kollade jag lite på Instagram och där var vantarna. Martjärn heter dom och det är Dödergök som gjort mönstret. Du hittar det gratis på Ravelry.
Jag har följt mönstret till punkt och pricka bortsett från att jag stickat med stickor nr 3 och att jag la till en extra färg. De blev superfina och jag är mycket nöjd med mönstret, garnet och resultatet!

IMG_3002

Jag har även stickat och tovat ett par riktigt varma vantar!

Jag har utgått från Tant Koftas vanthäfte men ändrat en hel del.
Jag stickade med Kampes 2-trådiga ullgarn (300m/100gr) på stickor 5mm.
I beskrivningen finns angivet maskantal för dels ett garn på 400m/100gr och ett för 200m/100gr. Mitt garn var mitt emellan, men jag valde maskantal för det som var 400m/gr.
Jag gick efter storleken stort barn på själva vanten, men efter damstorleken på tumkilen. För att en trumpetform på vanten lade jag till några maskor vid uppläggningen som jag sedan minskade vartefter. Dessutom stickade jag både vante och tumme några cm längre än mönstret.

Först försökte jag valka för hand men det hände inget. I stället stoppade jag in vantarna i tvättmaskinen tillsammans med några handdukar i 60 grader.
Ut kom vantarna i perfekt storlek men….. dom hade tovat ihop sig bitvis så det gick inte att få i handen. Nåväl, det gick att dra isär men jag blev rätt nervös ett tag.
Med min lilla I-cordkvarn så fixade jag en snodd i grått angoragarn. Det blev pynt i form av små rosetter.

IMG_1227

Jag är supernöjd med båda mina vantar!

IMG_1211

IMG_1209

IMG_1210

IMG_1234

IMG_1230

IMG_3009

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Vantar!

  1. Så fina vantar🙂 Vilka färgnummer använde du av Kampes?

  2. Ewa

    Snygga vantar! Jag undrar hur din I-cordkvarn ser ut. Vi har några på ena skolan som jag jobbar på och jag har aldrig fått dem att fungera. Tråden hoppar bara ur krokarna. Har det hänt dig också och hur har du då gjort för att det inte ska hända igen i så fall?

    • I början hände det mig också. Det viktigaste är att tråden löper fritt. Vid minsta motstånd knasar det till sig. Dra ut ett par meter ur nystanet och kvarna upp det, dra ut några meter igen och kvarna upp. Så ungefär gör jag!

Kommentera

