Gotlandskoftan!

6c15bdb1-3b22-4f83-ae0c-92421477a172
I somras var jag på Stickstämma på Gotland. Där besökte vi Gotlands spinneri i Fardhem. Jag hittade ett garn som jag bara inte kunde släppa, ett tvåtrådigt garn som hette Sårk.
Nu har garnet blivit en kofta och jag kallar den för Gotlandskoftan.
Jag har blandat lite olika tekniker jag lärt mig från andra koftor. Det är ofta så jag gör, jag rationaliserar och förenklar. Faktisk så gör jag så med mycket här i livet. Jag vill att det ska vara enkelt. Fast jag får väl medge att det inte alltid blir så bra.

Koftan är stickad med stickor nr 5.
Kanten i nacken och framkanterna är som på koftan Slanted Sleeven.
Axlar och ärmökningarna är inspirerade av koftan, My Favorite Color (båda koftorna finns på Ravelry).
Jag utgick från st xs men har sedan ändrat både här och där för att få till det som jag vill ha det. Omöjligt att beskriva exakt då jag stickar mycket på känn och provar vartefter och lägger till och drar ifrån.
Sen la jag till ett par fickor med överkant lika som nackbandet. Även ärmarnas avslut blev som nackbandet.

Koftan blev ganska ok, kanske en aning för öppen upptill men inget som gör något. Dessutom lite väl tajt men det blev bättre efter blockningen.
Garnet är fantastiskt, glansigt och vackert och VARMT.
Av mina 500 gram så har jag 70 gr kvar.

img_3078

img_3076

15 kommentarer

Filed under Uncategorized

15 responses to “Gotlandskoftan!

  1. I don’t understand anything but I really love the sweater! Looks wonderful!

  2. Ewa

    Garnet ser härligt ut, ulligt och fin grå färg.

  3. Gorgeous! I used to have a sweater like it when I was young, and it was my very favorite. You do beautiful work–I love your blog.

  4. Vilken härlig kofta, den måste vara god att bära.
    Ha det bra

  5. MiaCrocus

    Jag älskar grått och din kofta ser jättehärlig ut.

  6. Ove

    Du er bare utrolig flott i din nye fluffy grå kofte med mysiga knapper 😉 en flott start på 2016, du er duktig!! ☺

Kommentera

