Hela Short Cardigan!

I tjockt islandsgarn har jag snabbstickat en kofta.
Med garnet Alafosslopi och stickor nr 6 så gick det väldigt fort.
Mönstret finns gratis på Ravelry.
Jag lade till några avkortade varv bak i nacken dessutom gjorde jag den längre än vad som stod i mönstret.
Knappkanter ville jag hellre ha en dragkedja så det fick det bli.
Jag har sytt i ett knappband, blått med vita prickar. Det bandet har jag fått av Petra som har Magasin Duett och det var roligt att äntligen hitta den rätta användningen för det.
Knapparna, de fina som ser ut som kattögon, har jag köpt av Tant Kofta.
Tubular cast on och tubular bind off (invisible bind off) har jag också använt mig av. Jag tycker det blir kalasfint och det är himla lätt att göra. Båda två finns som länk till höger under rubriken:Bra att kunna.

img_1351

img_1355

img_1357

img_1356

img_1354

img_1352

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Hela Short Cardigan!

  1. Så fin kofta, färgerna är bara så fina ihop.
    HA en bra dag

  2. Ove

    Utrolig vakker kofte med dine favorittfarger og mange knapper som må se Dronningvakker ut på deg….

  3. Hej Maria!

    Mycket vacker kofta, men det är inte därför jag skriver. Utan om påtning med fingrarna. Jag lärde mig det som barn (på sena 50-talet gissar jag) och använder tekniken till att göra armband; jag trär på pärlor innan jag påtar. Flera FB-vänner har frågat mig hur jag gör och jag har hittat din Youtubefilm och skickat länken. (Hoppas det varit OK!)

    Nu skulle jag vilja lägga in länken till din film i beskrivningarna till mina påtade armband i min Etsyshop (https://www.etsy.com/se-en/shop/Sandelius). Får jag det? Jag tänker mig att skriva något i stil med ”Here is a link to a video by Maria Samuelsson demonstrating the finger-knitting technique, with yarn only: http://www.youtube.com/watch?v=IU2s4sKlluE

    Tacksam för svar! Och jag hoppas ett positivt sådant, förstås!

    (Naturligtvis borde jag göra en video där jag visar påtning utan och med pärlor. Men jag tror att mina svullna reumatiska fingrar inte skulle göra tekniken så lättbegriplig…)

    Allra bästa hälsningar
    Anna Stina Sandelius, Göteborg

Kommentera

