Stora Lus!

Jag har stickat mig ett par jättefina vantar ur boken, Sticka vantar sockor och lite till. En bok av Erika Åberg.

Vantarna är både snabb-, och lättstickade. Jag stickade i rester av Lettlopi. Ett aningen rivigare garn än vad som föreslås i boken men jag måste säga att det blev superbra. Ett par tjocka och varma vantar helt enkelt.

Jag gillar Erikas rekommendation om att sätta tummaskorna på en tråd. Det gjorde att jag kunde prova vartefter och jag märkte strax att jag behövde förlänga vanten.

I slutet av vanten läggs det upp en extra maska för att få mönstret i fas med intagningarna. Jag valde att göra den maskan i kontrastfärgen.

Efter att alla trådar var fästade så fick vantarna sig ett grundligt bad i såpvatten. Jag satte helt enkelt på mig vantarna och gnodde runt i ett så varmt vatten jag kunde stå ut med. De blev lagom filtade och fick perfekt passform till mina händer.

Jag kommer garanterat att sticka fler Stora Lus! 

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Stora Lus!

  1. Ewa

    De ser varma och sköna ut – borde bli lite extra värme tack vare mönsterstickningen, eller hur? Jag satt och letade efter beskrivning till snabbstickade vantar igår, så tack för tipset! Förresten, vad är det för stickstorlek?

  2. Det kan behövas och dom ser goa ut när det blir kallt.

  3. Å så fina! Jag har också gjort ett par varntar i lettlopi, och efter en vinters användning är de supermjuka och rätt så ostickiga.

  4. Vilken härlig blå färg! Är den lite glittrig också??

Kommentera

