En bebis i antågande!

Jag ska bli mormor igen, tredje barnbarnet är på väg.

Bebisen behöver ull, sa min dotter. Så jag satte igång.

Det blev tre koftor och ett par brallor.

Först blev det en traditionell babykofta, som blev lite för stor.

Då kom jag på att jag skulle sticka en femtimmarskofta. Jag hade ett härlig turkost ullgarn hemma i gömmorna, ett garn som heter Nature Wool från Araucania.

Jag har ändrat lite på mönstret. Först så hoppade jag över den första ökningen och la alltså upp så många maskor till halskant som det skulle vara efter den första ökningen. Sen har jag tagit av garnet och sytt ihop ärmarna. Det blev en söt liten kofta.

Jag hittade även ett riktigt härlig naturvitt alpackagarn, Puno från Gepard. Den koftan är stickad som den förra men jag vade att rätsticka den. Det blev en riktigt gosig liten kofta.

Byxorna är stickade i ett merinogarn som heter Cinnia. Det köpte jag hos Magasin Duett för flera år sedan!

15 kommentarer

Filed under Uncategorized

15 responses to “En bebis i antågande!

  1. Vad fina de vart, jag funderar på att sno din idé på femtimmarskoftan 😋

  2. Ewa

    Jag har alltid undrat – tar femtimmarkoftan verkligen bara fem timmar att sticka 🙂 ? Fina koftor allihop. Vad är det för mönster till byxorna?

  3. Så fina koftor du visar. Men 5 timmar. Det klarar nog inte ens jag.

    Kram/Gilla

  4. Gör du som de står i mönster med de första 4v med 47m och så gör du varv 5 två ggr?

    • Jag la upp 51 m istället för 37. Sen hoppade jag över första ökningen!

      • Så du la upp 51m stickade 4v rm och sen varv 5 två ggr?

      • Jag har svårt att svara på din fråga, dels för att jag inte förstår hur du tänker och dels för att jag inte minns till 100% och då koftan redan är överlämnad så kan jag inte kolla på den. Men som jag sagt, jag har stickar enligt mönstret men lagt upp så många maskor som det är efter första ökningen och därigenom kortat av själva oket. Vilka nummer mönstervarven har, och vilka jag stickat eller inte, vet jag ej. Hoppas du kan klura på det ändå!

      • Oket?
        Resten kan jag klura!

  5. En så klok dotter! ”Bebisen behöver ull”

Kommentera

