Istället för plast!

Att vi alla måste plastbanta är ingen nyhet. Vi använder så otroligt mycket onödig plast och ett litet enkelt bidrag till plastbantningen kan vara att sticka eller virka små nätkassar att ta med till butiken och ersätta plastpåsen du lägger frukten i.

Jag ser i mitt flöde på Instagram och Facebook att vi är många som satt igång och tillverka våra små kassar.

Den första jag gjorde var i ett hampagarn, den blev lite väl ”tung” med sina 27 gram.

Mönstret hittade jag hos Simly notable på Facebook. Dom har även en webbsida, det är bara att googla.



Nästa lilla kasse stickade jag i ett tunnare bomullsgarn och den väger bara 15gram.


Jag blev sugen på att virka en också och det lev jättebra. Det går mycket snabbare och det gillar jag.


Jag är absolut ingen hejare på att förklara virkning men ungefär så här gjorde jag:

Jag började med en magisk ögla i botten och virknål 3,5.

V1: 12 stolpar

V2: 1st, 1lm x 12

V3: 24st 

V4: 1st, 1lm x 24

V5: 1st, 2lm x 24

V6 – 20: 1st, 3lm x 24

V21: Ett varv med enbart stolpar, 3 i varje lm-båge.

V22: fasta maskor

V23: 18 st, 30lm (hoppa över 18 m) x2

V24: Stolpar.

Klart!

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Istället för plast!

  1. Vilken bra idé! Tack!

  2. Anna

    Jag stickade Simply Notable-påsen men tyckte att den var lite pillig att sy ihop. Nästa påse la jag upp som en socktå med Judys Magic Cast On. Kände mig som ett geni! Sen inser jag att typ hälften av alla som stickat den på Ravelry gjort samma sak… Great minds think alike!

Kommentera

