Garnomeras Maskrossjal!

bild (50)

Varsågod, låt mig presentera min Maskrossjal!

Det här är nog min favoritform på sjalar, som en halvcirkel. Jag har stickat den i ett tunt garn och  med stora stickor för jag tycker om när tyget blir glest. Då blir det inte så bylsigt när man vill vira den runt halsen.

Jag har stickat i ett garn som mäter 250m/100gr och rundsticka nr 5. Eftersom man ska sticka omslagen vridet, så rekommenderar jag en spetsig sticka.

Det går alldeles utmärkt i andra garner också t.ex Supersoft från Magasin Duett.

Total vikt på hela sjalen är 120 gr. Ett 50gr-nystan av vardera randningsfärg och ca 25 gr av vardera kantfärg, räcker bra. Jag är lite dålig på att ge exakt mängd.

Ok, då ska vi se om jag kan förklara hur du ska göra om du vill sticka dig en egen Maskros.

Mina förkortningar:

BF= Bottenfärg

MF = Mönsterfärg

r = räta maskor

a = aviga maskor

m = maskor

o = omslag

sfb = sticka i främre och bakre maskbågen

* x siffra* = upprepa det som står mellan stjärnorna så många gånger som siffran anger.

Sjaldelen.

Alla omslag ska stickas vridna på nästkommande varv.

 

Lägg upp 5 m med BF.

V1.  räta.

V2. 2r, öka 1r, o, 1r i nästa m, 2r. (7m)

V3. 2r, o, a, o, a, o, a, o, 2r. (11m)  Kom ihåg, alla omslag stickas vridna på nästa varv.

V4. 3r, sfb, 1r, sfb, 1r, sfb, 1r, sfb, 1r, (15m)

V5.  2r, 11a, 2r. (15m)

V 6.  2r, *o, 1r x 11* o, 2r. (27m)   Obs, x 11 = upprepa 11 gånger.

V7.  2r, 23a, 2r. (27m)

Det här var själva starten, nu börjar sjalens randning. 2 varv slätstickning  med två kantmaskor, som alltid stickas räta. Sticka första maskan på varje varje ny rand med båda färgerna så färdas garnet snyggt upp längs kanten.

Sticka en rand i BF

En rand i MF

Ökningsvarv 1, i BF.  2r, *o, 1r x 23* o 2r (51m)

Sticka 5 ränder

Ökningsvarv 2. i BF.  3r, *o, 2r, x 23* o, 2r. (75m)

Sticka 5 ränder

Ökningsvarv 3 i BF.  3r, *o, 3r x 23* o, 3r. (99m)

Ränder som tidigare.

Ökningsvarv 4 i BF.  3r *o, 4r x 23* 0, 3r. (123m)

Ränder

Ökningsvarv 5 i BF.  4r, *o, 5r x 23*o, 4r. (147m)

Ränder

Ökningvarv 6 .  5r, *o, 6r x 23* o, 4r. (171m)

Ränder

Ökningsvarv 7.  5r, *o, 7r x 23* o, 5r. (195)

Ränder

Ökningsvarv 8.  6r, *o, 8r x 23* o, 5r. (219m)

Ränder

Ökningsvarv 9.  6r, *o, 9r x 23* o, 6r (243m)

Ränder

Ökningsvarv 10.  7r, *o, 10r x 23* o, 6r. (267m)

OBS, nu stickar du bara 3 ränder.

Sista ökningsvarvet.  3r, *o, 4r x 66* (333m)

Maskroskanten.

Nya förkortningar:

ro3 = Sticka 1 r men vira garnet tre varv runt stickan innan du drar igenom den.

L5l = Lyft 5 långa = Med garnet mellan dig och arbetet lyfter du över en ögla från var och en av de 5 ro3, till höger sticka. Du släpper alltså två av omslagen så det blir 5 jåttelånga maskor. Du har dom nu på höger sticka. Sen ska du vira garnet 2 1/2 varv runt de 5, genom att flytta dom  fram och tillbaka från höger till vänster sticka några gånger. Här kan du se en enkel skiss. Dra åt men inte för hårt.

bild (51)

V1 och 2. Sticka två varv rätstickning i gult.

V3. 5r,  * 5  ro3, 1r, x  54* 4r

V4. 5r, * 5 Lgl  , 1 r, x 54* 4r.

V5 och 6, rätstickning

V7 2r, *5 ro3, 1r, x 55* 1r.

V8. 2r, * 5 Lgl, 1r, x 55* 1r.

V9 0ch 10, rätstickning.

V11 – 14 som v 3 – 6.

Gröna bladkanten.

Mina förkortningar:

2rihop = 2 räta stickas ihop.

ssk = lyft 2 maskor(en i taget) som om dom skulle stickas räta och sätt tillbaka och sticka i bakre maskbågen.

c3ht = centrerad ihoptagning av 3 maskor. Lyft två m samtidigt som om dom skulle stickas räta, vrid och sätt tillbaka och sticka ihop tre maskor i bakre maskbågen

Byt till gröna garnet.

V1. 2r, *2rihop, o, 1r, o, ssk, 1r x 54* 2r.

V2. 2r, aviga, 2r.

V3. 3r, *o, 3r, o, c3ht,  x 54* 0, 3r.

V4. 2r, aviga, 2 r.

V5. *5r, o, 1r, o, x 55*

V6. 2r, aviga, 2r.

V7. 3r, *2rihop, o, 3r, o, ssk, 1r, x 54* 2r

V8. 2r, aviga, 2r

V9. 2r, 2rihop, * o, 5r, o, c3ht, x  54* o, 5r, o, 2rihop, 1r.

V10. 2r, aviga, 2r.

Avmaskning

Jag väljer att göra en virkad avmaskning för då är det lätt att göra små luftmaskbågar som är bra att ha när man sen ska blocka sin sjal. Virknål 3,5.

Virkförkortningar:

lm = luftmaska

fm = fast maska

Virka 4lm, 1 fm i den första av dom 4. *7 fm,  i nästa maska, 1 fm, 4 lm, 1 fm*upprepa och avsluta med en lm-båge i sista maskan.

Fäst trådar och blocka.

Om du stickar efter den här beskrivningen och hittar några fel, säg till.

Jag tycker det är roligt om du länkar hit om du stickar efter min beskrivning och kanske lägger ut  bilder någonstans.

bild (47)bild (48)bild (49)bild (46)

 

 

 

 

 

 

35 kommentarer

Under Maskrossjal

35 svar till “Garnomeras Maskrossjal!

  1. Ingrid G

    Tusen Tack för mönster!!! ❤ Den är såå fin!!
    Kram / Ingrid

  2. Lensbabie

    Vilken fuperfin sjal! ❤ Och jag har tur som en tokig som har fått paket med Supersoft från Magasin Duett och dessutom har två dagars semester. Det suger verkligen i sticktarmen när man ser den fina maskrossjalen. Tack för att du delar med dig va det fina.
    Ha en fin dag
    Lensbabie 🙂

    • Det blir ju perfekt, Lensbabie. Har du redan sparat ner beskrivningen så får du göra om det. Jag hade lyckats göra ett fel precis i början, jag hade missat varv 2. 😀

      • Lensbabie

        Inget problem 🙂 Jag läser beskrivningen direkt på läsplattan. Då missar jag förhoppningsvis ingenting. 🙂

  3. Maria – den är fantastisk!

  4. Tusen tack, oj så glad jag blev, nu får jag skaffa garn och börjat på den.
    Tack än en gång
    Ha en bra dag

    • Vad roligt att höra, tack. Har du redan sparat ner beskrivningen så får du göra om det. Jag hade lyckats göra ett fel precis i början, jag hade missat varv 2. 😀

  5. Tack!
    Den är jättefin!

  6. Lotta

    Denna är min nya favorit! Den påminner mig om något! Har bara inte kommit på vad…..? ☺️🙍

  7. Calla

    Så galet vårglada färger! Gillar verkligen denna glada sjal – får spara den i minnet för just nu har jag inte fler sjalar på gång utan måste komma igång med sockar o tröja som jag planerar. 🙂

  8. Kristin Dalskjär

    Jag är kär ! Nu måste jag bara klura ur hur jag gör. Lite svårt för Svensk beskrivning då jag egentlig är norsk.

    • Vad roligt att höra. Det är bara att fråga om du vill att jag ska förtydliga något. Annars få jag be min norsktalande kusin att översätta 😀

      • Kristin Dalskjär

        Men tack snälla 🙂
        Jag gir det ett forsök. Jag har just knäckt pyttipanna koden. Tjurig som attan. Bor jag i Sverige får jag ha så god att klura ur språk och beskrivningar.

      • Stickade du Pyttipannan efter den svenska eller norska beskrivningen? 😀

      • Kristin Dalskjär

        Stickade pytten på Svenska 😀

  9. Jag är på ökningsvarv 4 och får kvar 4 r i slutet, inte 3 r. Totala antalet stämmer…. Gillar den skarpt!

  10. Nu är jag på varv 5 på det gröna: det fattas väl en * efter 5r…. Jag hoppas det. 5r* o, r, o x54* 5r om jag ska tyda de andra varven….
    Nu är jag snart klar. Den blir jättefin!
    Tack för ett fint mönster.

  11. Jag hoppas att du inte blir ledsen av att jag säger till om felen. Det är absolut inte min mening. Jag bara tänkte, att om jag hittar något som jag funderar på och som är van, så är det lättare för en som inte är van att sticka dina fina sjalar. Jag vet hur det är när man läser och läser och läser och är helt säker på att man skrivit rätt, men så hittar man ändå något litet fel ändå. Jag är jätteglad för sjalen som nu är i sista skedet. Den ska bli till min väninna som håller på att behandla sin cancer och som behöver extra värme då. Tack för ett fint mönster igen. Glad påsk!

  12. Nu är jag på varv 9 på det gröna och har 2r kvar i slutet istället för 1r…. Då blir den också liksidig. Allt klart efter aviga varvet. Den blir verkligen fin!
    Nu ska jag bara leta fram virknål, så är den klar att blockas.
    Måste leta fram nytt garn och göra en till, snart.
    Glad Påsk!

    • Vilken tur att jag har en teststickare 😀 Jag väntar med att justera i mönstret tills jag kollat på min egen sjal och den är utlånad till syrran över påsk. Stort tack till dig!

  13. NIna

    Varv 5 på det grön:, ska det verkligen se ut så på mönstervarvet? För då blir det två omslag på raken, ska det inte vara några räta maskor emellan? Att döma av fotona ser det ut så. /Nina

    • Oj, det kan nog vara så att * är felplacerad. Tyvärr har jag inte möjlighet att kolla upp detta just nu. Du får vänta eller chansa, sorry!

      • NIna

        Hej,
        Det ser ut som om det skulle saknas 5r antingen före o,1r, o eller efter men innanför stjärnorna (*), dvs ett varv med maskökningar 54 x 2= 108 m ökning. Det skulle ge 8 m mellan stjärnorna och då stämmer det rätt bra mot vad som ska göras på v7. Supertack för ett urkul mönster.

      • Tack, nu har jag ändrat den raden. Jag uppskattar verkligen att du sa till 😀

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.