Restgarnssjal!

När jag var i Skottland på Edinburgh Yarn Festival så köpte jag bl a fem nystan Supersoft, ett mysigt ullgarn från ett skotskt spinneri som heter J C. Rennie & co.

Jag stickade en sjal där jag använde alla färger.

Av resterna började jag på en halsduk som har fått fungera som socialstickning och reservstickning, ni vet en sån där stickning som är bra att ha liggande och som tas fram när en är mellan projekt. På sista tiden har den legat lite bortglömd men nu har den plötsligt blivit klar.

På Instagram har jag idag lagt ut en liten enkel beskrivning, här vill jag lägga till att jag använt en 5mm rundsticka och hela halsduken väger knappt 130gr inkl tofsarna..

Restgarnshalsduk! Den blev hela 280cm lång och går att vira många varv runt halsen.

Lägg upp 6m. Slätsticka runt i valfri randning och öka 2 m vart fjärde varv tills du har totalt 60 m. Sticka rakt så länge du önskar. Vänd ut och in och fäst trådar. Vänd tillbaka och minska 2 m vart fjärde varv tills 6m återstår. Dra igenom tråden och fäst. Gör två garnbollar och sy fast. Klart!

OBS! Beskrivningen finns också på engelska och är lite mer detaljerad: https://wordpress.com/view/garnomera.wordpress.com

Här kommer en liten film på ångandet av tofsarna.

Så här nöjd blev jag!

15 kommentarer

Under Uncategorized

15 svar till “Restgarnssjal!

  1. Två filmer – den översta vet jag inte om den skulle vara med, den med brandkarmet…

  2. Beverly Columbus

    Love it. English version. How do I find?

  3. Sylvie

    English or french version???

  4. Vilken härlig sjal! Härlig idé för restgarner.

  5. Hur fäster du trådarna för andra hälften av sjalen när du gjort minskningar?

  6. Elisabet Sandberg

    Hej:) Jag har precis börjat på din fina restgarnssjal. Tack snälla för att du är så generös och delar med dig av dina fina beskrivningar! Ska jag öka två maskor per sticka eller per varv? Stickar magic loop.
    Hjärtliga hälsningar Elisabet
    PS förra helgen stickade jag vantar efter ditt mönster, de blev kalasbra:)

  7. Lena Klingberg

    Vilken fin sjal! Den vill jag oxå göra – när jag får tid. Tack för mönster. Lena

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.