Så här gjorde jag Krulliduttsjalen!

Virka en så lång lm-kedja som du vill ha, förslagsvis lika lång som dig själv.
Tänk dig formen av en kam, nu ska du göra ”tänderna” på kammen.
*Virka 22 lm, vänd, virka 20 hst med början i den tredje lm från virknålen*. Det var den första ”tanden”.

Virka en fm i samma som du började.

Sen virkar du 2 fm till, alltså 3 fm mellan varje ”tand”.

Sen är det bara att fortsätta tills du virkat slut på lm-kedjan.

Plocka upp maskorna längs med hela kedjan med samma garn.

Sticka 4 varv rätstickning, markera var mitten är.

Byt garn om du vill och sedan följer du instuktionerna som du hittar här.

Här kan du se den färdiga Krulliduttsjalen.
Lycka till!

2 kommentarer

Under Dagens sjal, Krullidutter, Stickat, virkat

2 svar till “Så här gjorde jag Krulliduttsjalen!

  1. Gud så bra! Jag har faktiskt gjort en halsduk bara som din ”frans ” en gång, men då gjort fransarna på båda sidorna. Det här var nytt. Har precis avslutat en pyttipanna som mamma ska få i julklapp och är supernöjd. Tack för den här beskrivningen också, som måste provas… Visst skulle man kunna sätta en liten pärla längst ut i varje frans som extra piff?

    • Först gjorde jag också bara själva fransen, men jag tyckte den trasslade sig hela tiden. Med den stickade sjaldelen så blev det bättre. Vad häftigt med en pärla i änden, det kommer bli kanon.
      Vad kul att du stickar Pyttipannan, hoppas dina mamma blir glad!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.