Min röda Julsjal!

Jag har stickat mig en röd Julsjal. Det blev en riktigt snabbstickad sjal av de enklaste slaget. Egentligen så gillar jag inte trekanssjalar men den här är mer som ett V, och ligger väldigt bra över axlarna. Hela sjalen är rätstickad med en avslutande I-cord. Garnet är Alpakka från Sandnes och det gick åt 170gram. Jag har använt sticka nr 5.

IMG_0460.JPG

IMG_0461.JPG

Så här gjorde jag:

Lägg upp 3 m.
V1. Öka i första maskan genom att sticka i både främre och bakre maskbågen. I nästa maska (mittmaskan) stickar du 1r, 1omsl, 1r. I sista maskan ökar du som i den första. Det blir totalt 7 maskor.

V2. Öka i första och sista maskan så som på V1. Räta maskor däremellan.

V3. Öka i första och sista maskan som tidigare och öka i mittmaskan som på V1. Övriga maskor stickas räta.

Upprepa V2 och 3 tills sjalen är så stor som du vill ha den.

Avmaska med en I-cord med 4 maskor.
Jag gjorde ett extravarv utan avmaskning på var sida om mittmaskan, för att det inte skulle bli för stramt i hörnet.

Gör två tofsar och sy fast i ändarna!

Titta gärna på min grå Julsjal med alternativ ökning i mittmaskan.

You can find the pattern in English further down.

IMG_8794.JPG

IMG_8795.JPG

IMG_8796.JPG

In English

This is a very easy and quick knitted shawl with a V-shape, made in garter stitch.

Cast on 3 st.
Row 1. Kfb. In the next stitch k1, yo, k1 (middle stitch). kfb. = 7st
Row 2. Kfb, k to last st, kfb. = 9st
Row 3. Kfb, k to middle st and in the same st k1, yo, k1. K to the last st and kfb. = 13 st

Repeat row 2 and 3 untill you reach the size you want.
Every other row will be increased with 2 stitches and the other with 4.

Make an I-cord bind of with 4st. On each side of the middle stitch, make an extra row with the I-cord.
Make 2 pompoms and attach them on each end.
Sew in ends and block!

21 kommentarer

Under Uncategorized

21 svar till “Min röda Julsjal!

  1. Ida

    Så himla fin!! Att vara skadad i två månader gör att jag inte vet vad jag ska ta vägen nu när jag snart kan sticka…att sticka på julafton är målet, och nu lade jag till denna på önskelistan!!
    Hur många nystan gick åt? 🙂

  2. Mycket läcker i julrött och piffig med tofsarna! God Jul!

  3. Ewa

    Det enkla är ofta det vackra! Och din julsjal är väldigt fin!

  4. Tack så mycket! Passar jätte bra med tomte luva!

  5. Så snygg och enkel, och vilken härlig tomte röd färg på garnet.
    Tack för mönstret.
    Ha en fin dag
    Ingvor

  6. Megafin på dig. Den klädde dig väldigt bra. Själv har jag ca 10 olika trekantssjalar, som jag fått eller gjort själv 😉
    Ha en underbar Lucia och Jul ❤

  7. Ann

    Jättefin julsjal! Jag har precis stickat klart en röd pyttipanna utifrån ditt mönster – att ha som julsjal alternativt utanpåkrage. Använde underbart garn i silke och kashmirull. Här finns bild på sjalen: annsgarden.blogg.se

    Nu söker jag efter bra mönster på en glest stickad nyårssjal. Har ett nystan i mohairblandning 50g/280m som jag vill använda. Kan du tipsa om bra mönster??

  8. Lili-Ann

    Så fantastiskt fin. Startade för en vecka sedan, lite besviken att inte vara klar ännu. Har nu skickat 2 nystan (100 g) och har ca 350 maskor, arbetet mäter ca 180 cm på raka kanten…. Ett nystan till ……
    Är osäker på Icord-avslutningen – tacksam för hjälp – epost Lili-Ann@glocalnet.net

    • Oj, det låter som om den blir jättestor. Det finns en länk, i beskrivningen, till en Youtubefilm där du ser hur man stickar I-cordavmaskning. På filmen gör dom med 3 maskor men då är det bara att lägga upp 4 istället. Sen stickar du 3 och stickar ihop den 4,de och 5,te!

      • Lili-Ann

        Hej igen, nu håller jag på med i-cord avmaskningen – det var inte så svårt när jag kollat på videon.
        En dum fråga – varför gör man inte en i-cord kant på den raka sidan?
        Skulle det försämra elasticiteten hos sjalen?

      • På min sjal finns det bara två raka kanter, dom som man avmaskar. Den tredje kanten är V-formad och det är längs den som man ökar vid vändningarna. Naturligtvis kan man plocka upp maskor längs den och sedan avmaska med en I-cord!

      • Lili-Ann

        Så spännande, min sjal är V-formad på avmaskningsvarvet. Jag har spetsen på V-et vid mittökningarna. Sidan med ökningar har blivit en helt rak sida, att ha runt nacken…
        Får se om jag vågar testa att göra en i-cord kant utefter den sidan.
        Detta är min första trekantsjal, så det är väl inte så konstigt att det inte blev riktigt rätt….

  9. Heidi

    Härlig sjal!!!
    Är det ok att länka till din sida med var man kan hitta mönstret så det syns vem som gjort det om jag stickar sjalen och lägger ut den på min blogg?
    Heidi

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.