Vanliga frågor!

Vanliga frågor kring Pyttipannan är:

Hur mycket garn går det åt?
Hur många uddar ska man göra?
Vilka stickor ska man ha?
Vilket garn ska man ta?

Här kommer några svar, jag börjar bakifrån.

Man kan nog använda vilket garn man vill.

Ta en eller två stickstorlekar större än vad garnets banderoll anger.

Svårt att säga antalet uddar då det beror på vilket garn man tar. Jag brukar tänka, typ två meter.
Jag mäter aldrig med måttband, utan håller ut uddspetsen mellan mina utsträckta armar, jag är 1,74 lång så då är uddspetsen också det, sen stickar jag en bit till. Jag brukar oftast göra ett ojämnt antal uddar.

Hur mycket garn det går åt, ja, det tycker jag är den svåraste frågan. För mig räcker det oftast med 100 gr, men det beror ju på vilket garn och vilka stickor. Jag stickar vanligtvis med stickor 5 eller 6. Jag brukar väga mina sjalar när dom är klara, men hur många meter garn det är, det kollar jag aldrig.

Men en tumregel är att stickar du enligt min beskrivning, så går det åt aningen mer till uddspetsen än till sjadelen. Så väg ditt garn. Tar man hälften till udden så räcker den andra hälften till resten.

De här två senaste Pyttipannorna har jag stickat i det nya Zauerball, 100%merino, på stickor nr 5, 35 uddar och det gick åt 69 gr/st.  Det här garnet har 400 meter per 100 gram, det betyder att det gick åt 276 meter till just den här Pyttipannan.
Det var ett underbart garn att arbeta med,gled som smör mellan fingrarna!

20120727-110928.jpg

6 kommentarer

Filed under Pyttipanna

6 responses to “Vanliga frågor!

  1. Ulla

    Åh ser nu hur mycket garn du använt :/ ska beställa 😉

  2. Susanne

    Jag läste tyvärr inte de vanligaste frågorna innan jag började att sticka
    ( Var såååå sugen att börja). Så tog till mitt garn stickor 4 mm som det stod på banderollen, vilket resulterade i en alldeles för kort duk. Spetsen var ca 180 cm, men duken blev inte mer än dryga metern. har rivit upp allt utom spetsen. Tror du jag kan använda större stickor till resten det som stickas efter spetsen?
    MVH Susanne

Kommentera

