Onion, Tussah Silk!

Jag är sjukt nöjd, hurra!
Jag har stickat min lilla kofta men plussat på med lite hålmönster i dom räta partierna. Jag utökade antalet maskor och la upp 129 m. Det blev alltså en mönsteromgång extra på vardera framstycke.
Koftan blev precis som jag tänkte, så jag är väldigt nöjd.
Garnet är helt underbart, det är Tussah Silk, från Onion. Jag köpte det på Magasin Duett, när jag var i Göteborg förra veckan.
Koftan är stickad på mina Signature needles nr 5 och det gick åt 220 gram.
Den här gången testade jag att göra en I cord runt hela ärmhålet, det blev kalasbra.

Vill du också sticka spetsmönstret så är det bara att byta ut dom fyra räta maskorna mot:
Från rätsidan. 1rät, 1 omslag, 1ssk, 1rät.
Från avigsidan. Aviga.
Från rätsidan. 1rät, 2rihop, 1 omslag, 1rät.
Från avigsidan. Aviga

Grundmönstret till koftan hittar du här.

20130906-115902.jpg

20130906-115910.jpg

20130906-115920.jpg

20130906-115933.jpg

20130906-115944.jpg

20130906-115950.jpg

20130906-120008.jpg

21 kommentarer

Under Garn, Stickat

21 svar till “Onion, Tussah Silk!

  1. Wow vad fin den blev! Har haft min kofta på vänt ett tag då garnet inte vill som jag 🙂 kanske får göra om och ta mindre stickor och i så fall ska jag absolut lägga till hålmönster också.

  2. Lotta

    Åh så fin! 💕

  3. Jättefin, förstår att du är nöjd med den.

  4. Annica Ershytt

    Din kofta blev ännu sötare m hålmönstrar!

  5. Annica Ershytt

    Ska vara hålmönster

  6. Superfin! I-corden runt ärmkanten blev toppenbra! Kramar Ullis

  7. Nu e sajten lanserad 😀 välkommen in och kika! Gratis att bli medlem! http://virkning.ifokus.se/

    Mvh Melinda

  8. Agneta

    Den blev ju kalasfin med hålmönster o I-cord. Bra jobbat!!
    Blir sugen att sticka en jag med, men måste fylla på garnförrådet först.

  9. Yvonne

    Har gått och suktat efter din superfina lilla kofta i flera veckor, och efter att ha klämt på Tussah Silk i garnaffären i veckan bestämde jag mig. 🙂 Två frågor: använde du stickor 5 som i 3,75 mm eller som i 5 mm? Dessutom undrar jag om resåren. Är det olika antal maskor för att få en rät ytterst i ena änden och en avig ytterst i andra änden, eller ska det vara räta ytterst på båda sidor (på rätsidan)?

    Tack för att du delar med dig av de underbara saker du skapar!

    • Hej, förlåt att svaret dröjde men en Polenresa var i vägen 😀
      Kul att du vill sticka min lilla kofta. Jag använde 5mm stickor.
      Resåren börjar alltid med rät maska och slutar med avig maska, i kanterna. Sett från rätsidan så har den första resåren 7maskor, r,a,r,a,r,a,r.
      Hoppas du förstår hur jag menar, annars får du fråga igen 😀

      • Yvonne

        Ingen fara, tack för svaret. Efter att ha börjat om flera gånger bestämde jag mig till slut för att sticka med stickor 4 i a f, jag kanske stickar löst… 🙂 Och så gjorde jag förstås precis tvärtom med resåren, dvs varje varv börjar med en (lyft) avig och avslutas med en rät. Men det verkar bli bra det med. Tack igen!

      • Hoppas jag få se en bild på din kofta 😀

  10. Hej, har börjat med spetsmönstret på koftan men vad betyder 1 ssk på första varvet?
    Hälsn
    Anita

    • Vad kul att du stjälkar min lilla kofta.
      En, ssk, är en ihoptagning som lutar åt vänster.
      Gör så här: Lyft en maska som om du skulle sticka den rät. Gör likadant med nästa maska. Flytta tillbaka dessa två maskor till vänsterstickan och sticka ihop dom i bakre maskbågen.
      Eller kolla här: http://youtu.be/RGwcYW3GG3M

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.