Garnomeras enkla vantar!

If you want the pattern in english, look below the pictures.

Vardagsvantar som går snabbt att sticka, det är något som jag själv ofta behöver.

Det som jag tycker är bra med de här vantarna är att de är smidiga att sticka två på en gång, både höger och vänster vante är likadana och så gillar jag den lilla rullkanten som gör att det är lätt att få grepp när jag drar på mig dom.

Ett bra restgarnsprojekt där du kan randa och mönstra och blanda färger som du vill!

Vantar med rullkant.

Stickade med Magic loop.

Det fungerar utmärkt att sticka två vantar samtidigt. Endast på sista ihoptagningsvarvet behövs det pillas lite med sista maskan på Sticka 1 (på vante 1) som får sättas åt sidan för att bli första maskan på samma vantes Sticka 2.

Garn: 70 gr Cascade 220 (200m/100gr).

Rundsticka 4mm.

Förkortningar:

m=maska

pm=placera markör

omsl=omslag

fm=flytta markör från ena stickan till den andra

2tills=2 räta tillsammans, minskning från 2 till 1.

Vante 1 och vante 2 stickas exakt lika.

Lägg upp 40 m = 20m/sticka, benämns i fortsättningen som S1 och S2.

Slätsticka 5 varv.

Sticka 15 varv resår, gärna vriden.

Enbart slätstickning i fortsättningen,

S1: Sticka 12m, pm, sticka 8m. S2: Sticka 8m, pm, sticka 12m.

V1. S1: Sticka till markör, omsl, fm, sticka 8. S2: sticka 8m, fm, omsl. Sticka varvet ut.

V2. S1: sticka räta, omslaget stickas vridet åt höger. S2: Sticka räta, omsl stickas vridet åt vänster.

Upprepa v1-2 totalt 9ggr = 29m/sticka.

På nästa varv sätts 8+8m maskor på en tråd. Fortsätt sticka runt på de kvarvarande maskorna tills vanten mäter 13 cm från tumhålet, eller tills du är 2,5 cm från färdig längd.

Ihoptagningsvarv:

V1. Sticka *1m, 2tills* upprepa *-* varvet ut

V2-4 Sticka räta

V5. *2tills* upprepa *-* varvet ut

V6. Sticka räta.

V7. Som v5.

V8 sticka räta

Klipp av garnet och trä det genom de kvarvarande maskorna. Dra åt och fäst.

Tummar

Fördela de 16 maskorna från tråden på S1 och S2; 8 på varje. Plocka upp två extra maskor och sätt på S2.

Sticka tills tummen är 1 cm från färdig längd, ca 18 varv.

Sticka 2tills varvet ut.

Sticka ett varv.

Klipp av garnet och trä det genom kvarvarande maskor.

Dra åt och fäst.

Klart!

Tagga gärna #garnomerasenklavantar 😀

Mittens with folded brim<<
itted with Magic loop

These mittens can easily be knitted two at a time with the magic loop technique. A bit of winkle may be necessary at the last stitch (on the 1st needle) on the last decrease row and that same stitch will instead end up as first stitch on the 2nd needle.

Yarn: 70 gr Cascade 220 (200m/100g).

Circular needle 4 mm.

Abbreviation:

st/sts = stitch/stitches

pm = place marker

yo= yarn over

sl m = slip marker from one needle to the other

k2tog = knit two stitches together

Both mittens are knitted the same way. Cast on 40 sts = 20 sts on each needle, hereby called N1 (needle 1) and N2 (needle 2).

Knit 5 rows in stockinette stitch.

Knit 15 rows in 1×1 rib, preferably twisted.

From now on only stockinette stitch.

N1: k12, pm, k8. N2: k8, pm, k12.

Row 1. N1: knit to marker, yo, sl m, k8. N2: k8, sl m, yo, knit to end.

Row 2. N1: knit all sts, except the yo from previous row which is knitted twisted to the right. N2: knit all sts, the yo is knitted to the left.

Repeat row 1-2 until you have 29 sts on each needle (a total of 9 times).

On the next row, place 8+8 sts on scrap yarn. Continue knitting in the round until work measure 13 cm from the thumb or 2.5 cm from finished size.

Decrease row:

Row 1. *k1, k2tog* repeat *-* to end of row.

Row 2-4. knit sts.

Row 5. *k2tog* repeat *-* to end.

Row 6: knit all sts.

Row 7. as row 5.

Row 8. knit all sts.

Cut yarn and pull through the remaining sts. Pull tight and weave in end.

Thumbs:

Divide the 16 sts from scrap yarn onto N1 and N2. Pick up 2 more sts and place on N2.

Knit in the round until 1 cm from finished size, about 18 rows.

Decrease by knit 2 together throughout the row.

Knit 1 row.

Cut yarn and pull through remaining sts. Pull tight and weave in end.

All done! <<
arnomerasenklavantar<<
p>

69 kommentarer

Under Uncategorized

69 svar till “Garnomeras enkla vantar!

  1. Vilket smart sätt att göra tumkilen!

  2. Tack för vantinspiration 💖

  3. annettepetavy

    Jag tror att jag lägger upp ett par genast!

  4. Pat

    Can we get this in English?

  5. Ruth Burks

    Love your innovative design. Your design looks attractive and sturdy.
    Can’t wait to try it (i.e. English translation). My maiden name is also Samuelson. My grandparents were from Varmland.
    Thank you, Ruth
    Sacramento, California

    • That is so lovely to hear. My mother is from Värmland, a little place called Ekshärad. But Samuelsson is my fathers family name and they were from Tranås in Småland.
      I’m also glad that you like my design, there will soon be an English translation 😀

    • The pattern in english is ready. You find it below the swedish. Happy knitting 😀

  6. Pia

    Jättefina vantar! Går det att sticka dem en i taget istället för magic loop om man föredrar det. Hur gör man då?

  7. Lena Sköld.

    Cascade 220 skall det ju vara Lena.

  8. Christina

    Om man stickar med strumpstickor, blir det väl 10 m på varje..M en hur läser jag mönstret då?

  9. Ping: Enkla vantar – Stick å brinn!

  10. Hej och tack för att du delar med dig av ditt fina vantmönster! Mina blev jättebra: https://stickabrinn.wordpress.com/2018/01/30/enkla-vantar/

  11. t

    Hej!
    Hur gör man vridenhöger vs vänstervriden maska?
    mvh/Terese

    • Det är lättast att se om du söker på youtube. Sök: knitting m1r m1l. Det finns massor av filmer där 😀

      • Erika

        Hej! Jag är nybörjare och har gett mig på dessa fina vantar. Nu är jag på steget där man ska sätta 8+8 maskor på en tråd. Vilka 8+8 maskor? Är det dom efter respektive markör 🤔 Jag har svårt att se framför mig hur nästa steg blir. Detta är grekiska för mig, men jag vill så gärna lära mig 🥰 Mvh Erika

      • Det är de nya maskor som blivit till vid ökningarna som ska sättas på tråd 🤗

    • Kolla inlägget som kom precis efter beskrivningen 🤗

    • Gun Svensson

      När man börjar med ökningen ;
      Hur gör jag omslaget och på nästa varv, hur stickar jag omslagen för att få dem vridna åt vänster respektive höger.
      Har bara gjort omslag tidigare för att få hålmönster.
      Har väl fått hjärnsläpp 😐.
      // GUN

      • Omslaget gör du som vanligt sen på nästa varv stickar du det vridet åt vänster genom att sticka i bakre maskbågen. För att luta åt höger behöver du ändra läge på vänsterstickan så att den går in i omslaget från andra hållet sen stickar du i främre maskbågen.

  12. Ewa Frankler

    En mycket trevlig vante att sticka. Tack.
    Undrar bara, 13 cm från tumgreppet – det är väldigt långa fingrar, har jag missförstått något?
    Ewa

  13. Veronica Silverplats

    Blev kär i denna vante!
    Men… Om man vill göra denna vante till barn i lågstadieåldern, hur många maskor ska man börja med då?

  14. Jennica van Dongen

    Hej! Superfin vante! Jag undrar om detta mönster finns i storlek 2 år?

  15. GO

    Hej. Ganska ny på stickning. Omslag kan göras på lite olika sätt vad jag förstår efter att ha googlat hela kvällen 🙂 Hur gör du och sedan hur vrider jag den på olika håll? Har läst kommentarerna, men får inte riktigt rätt på det. Stickar bara tå upp sockar och ökar då genom att sticka både i främre och bakre.
    Tycker dessa vantar är så fina så önskar jag kunde få till dem. Är ganska envis 😊

  16. Elizabeth Brown

    I love this pattern! I am struggling with the right and left twists, they don’t look as neat as yours. Any suggestions? Thanks.

  17. Elizabeth Brown

    Your next post, January 2018? I can’t see anything there about my mitten problem. Thanks for your help and your patience!

  18. Elizabeth Brown

    The link was a great help. Thank you so much!

  19. Gunni Manteus

    Har du gjort ett mönster till fingervantar med magic loop? Jag har stickat dina vantar och blev jättenöjd!

  20. Gunni Manteus

    Har du gjort ett mönster till fingervantar med magic loop? Jag har stickat dina vantar och blev jättenöjd!

  21. Frida Lundberg

    HEJ! Så bra mönster. Men vilken masktäthet räknar du med här. Vore bra att veta så man kan använda annat garn!

  22. Hi! I love this mitten pattern but can’t locate the link for the pattern- can you lead me to it? THANK YOU

  23. Oh, yes, thank you! I was looking for a PDF- it’s all right here! Best, Margo

  24. Lucie Thibo

    Love this pattern, but cannot do the twisted yo to the right nor left, without making a hole, what am I doing wrong.
    I am a veteran knitter…

  25. Kristina Erenesdotter

    Hej!
    Underbar vante att sticka och bra passform!
    Tack för ett mycket bra mönster.
    En fråga finns det i mindre storlekar, tänker att det vore en bra barnvante.
    / Kristina

  26. Ping: Shownotes avsnitt 113 | Stickkontakt

  27. Ja, då är det väl dags att jag lär mig magicloop då (stickar med strumpstickor i vanliga fall).

  28. Otroligt fiffiga och enkla vantar!

  29. Ping: Vi efterlyser vantar!

  30. Eva

    Hej! Jättefina vantar och roliga att sticka. Men det saknas ett varv vid ihopstickningen av vanten. Varv 3.
    🥰

  31. Eira

    Utan tvekan bästa vantmönstret, uppskattar att det inte finns en höger/vänstervante och allt med tummen. Har börjat använda det när jag får garn över efter tröjor och matcha mönster om det går. Har hittills fått bra resultat med kampes 3-trådiga, lettlopi, svensk ull och alpakka ull.

  32. petra ohlsson

    Hej jag har börjat att sticka dessa vantar men jag får inte klart för mig hur du menar med att flytta markören till nästa sticka
    Med vänlig hälsning, Petra

    • Vad kul att du vill sticka mina vantar. Du tar en markör som du trär på stickan och som enkelt flyttas över från vänster till höger sticka när du kommer till den. Markören kan vara en garnögla eller en liten ring.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.