Garnomeras Poncho!

Här är en otroligt lättstickad poncho. Det är bara att sticka runt, runt och så pyttelite mönster på två ställen på varje varv.

Jag kommer inte att skriva ett ordentligt mönster utan mer berätta hur jag gjort. Jag tror att om du vill, så kan du lätt sticka dig en egen. Är det något du undrar så är det bara att fråga.

Jag har använt Pima Bomuld som jag köpt av Tant Kofta. Ett underbart bomullsgarn som jag gärna stickar av flera gånger. Det gick åt 5 nystan till min poncho.

Dubbel tråd och rundsticka nr 5.

Jag gjorde en I-cord så lång att jag kunde plocka upp 108 maskor. Det går även att göra en I-corduppläggning men jag får inte den att bli bra.
Du väljer själv hur du vill sätta ihop I-corden till en ring, jag sydde med maskstygn.
Nu stickas det slätstickning runt, hela tiden med undantag för två mönsterpartier om 7m, mitt fram och mitt bak.
M = markör
PM = placera markör
FM = flytta markör från vänster till höger sticka.
Lölm = lyft m dras över de ihopstickade.

Set up row (vad heter egentligen det på svenska.
PM, 2a, 3r, 2a, PM, 47r, PM, 2a, 3r, 2a, PM, 47r.

Sticka *-* två gånger på varje varv

V 1. *FM, 2a, lyft 1m, 2r tills, lölm, 2 a, FM, räta till M*
V 2. * Öka 1m, FM, 2a, (1r, 1a,1r i nästa m), 2a, FM, öka 1 m, räta till FM*
V 3. *FM, 2a, 3r, 2a, FM, räta till M*
V 4. * Öka 1m, FM, 2a, 3r, 2a, FM, öka 1m, räta till M*

Sen stickade jag de här fyra varven tills jag tyckte ponchon var lagom lång. Min är 42 cm från axeln ner till armvecket, alltså det kortaste stället.
Jag avslutade med en I-cordavmaskning.
I hörnen, vid mönsterpartiet, la jag in tre extra varv I-cord, ett vid varje markör och ett mitt i.

Den typ av ökning jag använt är att jag stickade en ny maska i en maska från föregående varv. Före M i den nyss stickade och efter M i den kommande.
Kolla in de här videon.

Jag har använt ett nystan åt gången och tagit en trådända från insidan och en från utsidan. På det viset blev det osynliga skarvar. Se här hur jag gjort det. Fast då det är bomull så har jag inte tovat ihop utan gjort en, Russian join

Jag har funderat på vad jag ska kalla den här ponchon och ett tag tänkte jag, Gospel-poncho. Jag har ökat på varv 2 och 4, precis som när man klappar takten till Gospellåtar, då klappar man ju på två fyra. Kanske den kan heta, Baktakt. Eller så får det helt enkelt bli, Garnomeras Poncho!

Här finns lite mer om garnval.

IMG_2391

IMG_2393

IMG_2394

IMG_2392

Garnomeras Poncho in English!

This is an easy knitted poncho. I used 5 skein of Pima Cotton, 200meters/50gram.
Knitted in double yarn on circular neddle nr 5.
The increase I use you can se here. Before the marker I made the one to the left and after the marker I made one to the right.

Make 108 sts with an I Cord cast on.
Join in a round.
Set up row:
PM, p2, k3, p2, PM, k 47, PM, p2, k3, p2, k 47.

R1. *SM, p2, sl1, k2tog, psso, p2, SM, k to M* repeat once again.
R2. *Inc 1, SM, p2, k,p,k into next sts(1 to 3), p2, SM, inc 1, k to M* repeat once again.
R3. *SM, p2, k3, p2, SM, k to M* repeat once again.
R4. *Inc 1, SM, p2, k3, p2, SM, inc1, k to M* repeat once again.

Repeat these 4rows until you reach the lengths you want.

Make an I Cord BO
At the corners, make 3 extra rows of I Cord, nr1 at the first marker, nr2 in the middle and nr3 at the second marker.
Graft or sew the I cord together, weave in ends, wash and block and ready to wear.

Happy knitting!

12 kommentarer

Under Uncategorized

12 svar till “Garnomeras Poncho!

  1. Tack tack, den här ska jag nog prova på när jag kommer hem till mina stickor igen.

  2. Den är så tjusig 🙂 Tror att jag ska göra en i lingarn eller det vita som jag stickade min poncho i som jag inte är nöjd med…
    Tror du att det funkar att sticka på I-corden i efetrhand?
    Kraaam/Agneta

  3. Ida Larsson

    Hej jag håller på att sticka din fina poncho just nu, men jag gör en enkel fläta mitt fram och bak istället bara för att jag kände för att sticka lite flätstickning😃 Nu börjar det dra ihop sig till avmaskning och jag undrar vad du menar med att du i hörnen la till tre extra varv I-cord? Hur gör du det? Vet inte om det är jag som är virrig men förstår inte riktigt det. Tack för ett fint mönster💝 /Ida

    • Vad roligt 😀 Med tre extra varv menar jag att jag vid tre tillfällen inte stickar ihop två maskor på slutet, utan bara flyttar tillbaka maskorna och stickar dem en gång till!

  4. Ida Larsson

    Jaha då förstår jag😃 tack!

  5. Gerd Nilsson

    Vad menas med I-cord,inte så erfaren stickerska?!

  6. Man vill ju se den på, såklart.

  7. Judy

    I still do not understand the ”..at the corners, make 3 extra rows or I cord, nr1 at the first marker, nr2 at middle and nr3 at second…” thanks

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.