Garnomeras Våffelmössor!

Jag blev helt kär i det här mönstret när jag såg det första gången. Det var på ”Sticka till Tallinn” och det var en som stickade en tröja med den här strukturen. Tröjan stickades i delar så när jag fick mönstret beskrivet för mig så var det med aviga och räta varv. Jag tänkte direkt att det skulle vara fint på en mössa. Mössor stickar jag helst på rundsticka och därför fick jag tänka om lite.

Våffelmönstret:
Mönstret är delbart med 4 eller egentligen borde jag kanske säga 8, eftersom det är bäst med ett jämn antal omgångar.

V 1 * 1 r, lyft 3 m med garnet mellan dig och stickningen* upprepa * -*
V 2. Enbart räta maskor.
V 3. Enbart räta maskor.
V 4. 2 r, *1r ihop med den tråd som löpte mellan maskorna på v1, 3 r*
V 5. Lyft 2, *1 r, lyft 3 m med garnet mellan dig och stickningen* upprepa *-* OBS! Dom två första maskorna på det här varvet kan man även sticka räta, håll bara koll på att den räta maskan inom *-* hamnar rakt över den maskan där du stickade med, den hängande tråden på föregående varv. Det kan bli en viss förskjutning i samband med varvbytet.
V 6. Som v 2
V 7. Som v 3
V 8. Som varv 4 men med en förskjutning.

Jag har stickat min mössa med Abuelita Merino Worsted. 200m/100 gram. Mössan med ribbad mudd väger 70 gram och den andra med i-cord, väger 55 gram.

Rundsticka 5, jag stickar med magic loop.

Våffelmössa ett, med ribbad mudd.

Lägg upp 84 m och sticka 2 r och 2a ribb i 10 cm.

Sticka ett varv räta maskor och öka med 12 maskor jämnfördelat =96 m.

Sticka mönstervarven så länge du önskar. Jag stickade 11 cm.
Minska genom att göra centrerad dubbelhoptagning, dvs lyft 2 m som om du skulle sticka dom räta, sticka 1 r, drag dom 2 lyfta över.
Gör den minskningen rakt över toppen på varannan våffla.
Sticka 3 varv och gör samma minskning på den våffla som var mitt emellan.
Enligt bilden, första minskningen är dom svarta pilarna och den andra är dom röda pilarna.
Sticka 3 v och gör minskning rakt över den första minskningen.
Sen stickar du 2 varv och gör en minskning och sen 1 v och minskning osv.
När det bara återstår 4 m stickar du icord så långt du vill (om du vill) fäst den mot mössan som en ögla eller slå en knut också låt den sticka upp!

20131010-230829.jpg

20131010-230840.jpg

20131010-231230.jpg

20131010-231329.jpg

Våffelmössa två, med I-cordkant.

Lägg upp 96 maskor med stickad i-corduppläggning eller,
sticka en vanlig i-cord i 95 varv. Maska av och behåll den sista maskan. Plocka upp 95 maskor (ta en en tunnare sticka när du plockar upp) längs hela i-corden = 96 maskor.
Sticka ett varv slätstickning och sen mönstret i 14 cm, eller så hög som du vill ha den.

Intagning.
Minska genom att göra centrerad dubbelhoptagning, dvs lyft 2 m som om du skulle sticka dom räta, sticka 1 r, drag dom 2 lyfta över.
Gör den minskningen rakt över toppen på varannan våffla, då blir det 5 räta mellan varje intagning.
Sticka 3 räta varv.
Gör en likadan intagning rakt över den föregående intagningen, 3 r mellan varje intagning.
Sen stickar du 2 varv och gör en minskning och sen 1 v och minskning osv.
När det bara återstår 4 m stickar du icord så långt du vill (om du vill) fäst den mot mössan som en ögla eller slå en knut också låt den sticka upp!
20131014-151259.jpg

Sen ska du sy fast i-corden i toppen och sy ihop i-corden i nederkanten och fästa trådar, förstås.
Sen är den klar!

31 kommentarer

Under Uncategorized

31 svar till “Garnomeras Våffelmössor!

  1. marianne lundholm

    men så fint, måste provas genast helst idag, nu är det bara att leta fram garn, tack för mönstret

  2. Iréne

    Vilken härlig mössa! Tack för mönstret!
    Iréne i V-ås

  3. Det kommer att behövas en mössa snart och denna var fin.
    Ha en trevlig helg

  4. Elisabet Sandberg

    Tack för superfint mönster! Nu vet jag vad min sambos syster ska få till present 🙂

  5. Hej jag blev så intresserad att göra denna mössa. Startade upp i fm med en i corduppläggning. Det var lite trögt men gick. Stickat några varv. Ser att jag får till mönstret men inser att mössan blir på tok för liten i omfång. Nu får jag tänka om. Gör nu en resår med grövre sticka. Mer och mer glad för magic loop tekniken. Roligt är det! Återkommer!

  6. Malin

    Är nog även snyggt som vantar, smiter förbi i ”att göra” listan 😉

  7. Marianne

    Hur mycket garn går det åt ?

  8. monica eklund

    fin mössa tackar för mönstret

  9. marie öberg Lundberg

    Jättefin, ska försöka mig på ditt mönster.

  10. Snygg mössa kan man få köpa mönstret någon stans med det måste va på svenska

  11. Superfin! Strukturen ser verkligen härlig ut 🙂

  12. Ulla Persson

    Såg mössan som Kjersti Fyhr hade stickat efter ditt mönster. Nu vet jag vad jag ska stick härnäst. Tack för mönstret. Ha en go´ semester.

  13. Ingrid Lindskog

    Jättefin mössa! Var finns garnet att köpa?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.