Så här stickade jag min ärmlösa kofta!

Den blå koftan. Garn, Debbie Bliss Cotton dk, 324 gram, 7 nystan.

Stickor, rundsticka nr 5.

Storlek L eller 42!

m1 = öka 1 maska genom att göra ett omslag och som på nästa varv stickas vriden.

Resår = *1r, 1a*

Alla varv börjar och slutar med resår. Från rätsidan 7 m resår i början av varvet och 6 m resår i slutet. Från avigan, 6 m resår i början av varvet och 7 m resår i slutet.

Lägg upp 121 m.

V1. 6 m resår, aviga maskor tills det är 7 m kvar, resår.

v2. 7m resår, m1, *4 r, m1* resår bestående av *1rät, 1a*.

V3. Resår, 1 r, *4 a, 1 r*, resår.

V4. Resår, 1 a, *4 r, 1 a*, resår.

Upprepa varv 3 och 4.

V10. Resår, 1 a, m1, *4 r, 1 a, m1*, resår.

V11. Resår, 2 r, *4 a, 2 r*, resår.

V12. Resår, 2 a, *4 r, 2 a*, resår.

Upprepa v 11 och 12.

V18. Resår, m1, 2 a, *4 r, m1, 2 a*, resår.

V19. Resår, 3 r, *4 a, 3 r*, resår.

V20. Resår, 3 a, *4 r, 3 a*, resår.

Upprepa v 19 och 20.

V26. Resår, 3 a, m1, *4 r, 3 a, m1*, resår.

V27. Resår, 4 r, *4 a, 4 r*, resår.

V28. Resår, 4 a, *4 r, 4 a*, resår.

Upprepa v 27 och 28.

V34. Resår, m1, 4 a, *4 r,m1, 4 a*, resår.

V35. Resår, 5 r, *4 a, 5 r*, resår.

V36. Resår, 5 a, *4 r, 5 a*, resår.

Upprepa v 35 och 36.

V40.Fortsätt som tidigare med aviga och räta: Resår, Sticka 41 m, avmaska löst 45 m, sticka 76 m, avmaska löst 45 m, sticka 41 m, resår.

V41. Fortsätt sticka som tidigare och lägg upp 9 nya maskor vid förra varvets avmaskningar.

V42. Resår, 5 a, *4 r, 5 a*, resår.

V43. Resår, 5 r, *4 a, 5 r*, resår.

Upprepa varv 42 och 43 till lagom längd.

Avmaska med elastisk avmaskning. Virka smygmaskor längs uppläggningskanten för att få en tajtare halsringning, Avsluta med några luftmaskor som knapphål och fäst. Sy i en knapp. Fäst trådar och pressa ut med ånga.

Man kan även sticka den här lilla koftan, med ett enkelt spetsmönster! . 20130701-180634.jpg 20130701-180644.jpg 20130701-180651.jpg 20130702-115510.jpg 20130702-115637.jpg 20130702-115650.jpg Om du stickar efter min beskrivning och hittar fel, säg gärna till. Här finns det lite tips om ändringar!

36 kommentarer

Under Garn, Stickat

36 svar till “Så här stickade jag min ärmlösa kofta!

  1. Inger Öhlund

    Tack för beskrivningen! Nu blir det lättare att sticka än att titta på bilderna av den vita koftan och försöka se hur du gjort! 😉

  2. Inger Öhlund

    Visst hade du Drops Bomull-lin till den vita koftan? Är det samma grovlek som den blåa koftan eller behöver man räkna om mönstret?

  3. VA fin den blev!!!!

  4. Inger Öhlund

    Tack Maria! Då ska jag beställa garn!

  5. Vilken fin kofta, den ska jag göra.
    Tack för beskrivningen.
    Ha en bra dag

  6. Lillemor Z

    Wow, så fin! Lägger den till min ”to do lista”. Tack Maria för att du delar med dig av mönstret. 🙂

  7. Marie

    Hej!
    Kanonfin kofta du stickat,men jag har storlek 36-38 hur mycket ska jag ta bort i maskantalet tror du?
    Ha det så gott.
    Mvh Marie.

  8. Anna

    Jag tänkte göra ett försök på din kofta, den är så snygg! Har valt drops muskat som är lite tunnare, tror du jag kan ta samma stickor och göra den lite glesare eller skulle du rekommendera att räkna om? Har du någon ungefärlig masktäthet?

  9. eva anderström

    så jätte fin den blev.. ser att vi är i jämn ålder 🙂 jag har stickat o virkat sen jag var 5-6 år. min mamma lärde mig tidigt. Nu har jag garner både växtfärgade o andra så endel som kommer hit tycker jag har till en garnaffär.Men jag älskar garner o att handarbeta. Håller nu på med en pyttipanna o den blir underbart fin. Jag gillar spetsen. Tack för det fina o lätt lästa mönstret. Även en novis kan följa det. Din blå kofta blev underbar. Kanske mitt nästa projekt 🙂 tack igen för fint mönster. Hälsn Eva från norrbotten.

    • Vad kul att höra. Det där med att växtfärga har jag inte provat, än 😀

      • eva anderström

        Det måste du göra.Det är underbart när man tar upp härvorna o de
        underbara färgerna kommer fram. Lite bökigt då man behöver ganska mycket vatten och vi eldar med björkved under tunnorna. Men färgerna kan inte mätas med nåt annat. Gå en kurs vet ja.Ofta har de kurser på folkhögskolorna under sommaren. Här uppe har de haft kurser i Abisko
        fjällen. Många söderifrån har kommit för att dels växtfärga o att gå i fjällvärden. Nåt att tänka på kanske. Tack igen för mönstret. Ska nog försöka mig på en sillpanna också 😉 ha det bra kramar från eva i Boden

  10. Oj! Vilken snygg kofta. Jag brukar ha lite svårt att hitta snygga koftor, men den där har vill ha-faktor. En sån skall jag nog sticka till mig. Du stickar så mycket fint, blir så imponerad. Du har lyckats inspirera mig, så nu sitter jag och funderar på att komma på en egen uddkant till en sjal. 🙂

    Vänligen
    Angelica

  11. Ping: Dagens gratisoppskrift: Garnomeras lilla kofta | Strikkeoppskrift.com

  12. Jättefin! Stickas uppifrån antar jag?
    Skummade genom mönstret och blev lite fundersam efter varv 12.
    Upprepa varv 12 och varv 12?

  13. En fråga 🙂 Hur många varv har du stickat från armhålet? Eller cm.

  14. Den måste jag bara göra! Tack så mycket för att du delar med dig av mönstret! 🙂

  15. Hej, det verkar vara en lättstickad och fin kofta! Men jag undrar över resåren, ”V1. 6 m resår, aviga maskor tills det är 7 m kvar, resår.” Ska det alltså vara 1a 1r i resåren?

  16. Hej!
    Superfin kofta!! Hjälpte just en tjej på fb med att förstå mönstret, och insåg då att jag tror det smugit in sig en asterix för mycket på varv 3. Kan det stämma? (Borde kanske stå *4a,1r*) litet tips bara, om det inte är så att jag missuppfattat 😊
    Nu hamnar denna även på min att-göra-lista, mycket snygg!
    // Angi

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.