Pyttipanna heter den för….

Nu är det mycket Pyttipanna på Online Stickcafé och jag får väldigt ofta frågan om varför den heter som den heter.

Pyttipanna, var arbetsnamnet som blev kvar.

Jag ville ha en sjal som jag kunde sticka utan att behöva en beskrivning. Ni vet paniken när man ska iväg på något och inte har någon stickning på gång.

Jag stickade ihop sådant som jag redan kunde, alltså lärt mig när jag stickat andra sjalar. Jag hade aldrig för avsikt att skapa en beskrivning, jag bara stickade efter det som fanns i mitt huvud. Det enda som jag lagt ner tid på var väl att, i efterhand, skriva ner hur jag gjorde. Det blev ju aktuellt när jag startat en egen blogg, lite kul att kunna dela med sig. Pyttipannan fanns långt innan jag började blogga.

Inspiratörer:

Uddspetsen, den lärde jag mig när jag stickade en trekantssjal från Yllotyll. det var hösten 2004. Jag vet inte hur många jag stickade. Den första i ett underbart garn från, Färgkraft, färgen hette Trollskog. Då stickade man först uddspetsen och sen sjalen och så syddes uddspetsen fast på sjalen. Jag avskyr att sy så det var ju ett litet motstånd.

Själva uddspetsen är även, sen gammalt, känd som, Oak Leaf Lace.

Sättet att sticka sjaldelen kommer från Annis, jag har gjort tre. Två med nuppar och en med pärlor. Den finns som gratismönster på Knitty.

Till sist, det smarta sättet med den snygga kantmaskan, den som blir till en fin och dekorativ kedja längs kanten, och hur man plockar upp längs kanten. Det lärde jag mig när jag stickade Visalisas fina Gratitude. Gratitudens sjaldel är uppbyggd ungefär lika som på Annis.

Så, precis som med maträtten ”Man tager vad man haver”  så blev det en Pyttipanna, en sjal som kan stickas i nästan vilket garn som helst.

Så nu kan jag bara plocka med mig garn och stickor utan att behöva leta mönster!

20130203-182902.jpg

20130203-182923.jpg

20130203-182945.jpg

20130203-183003.jpg

20130203-183041.jpg

Till sist, en närbild på min allra första sjal,  vars mönster jag köpt på Yllotyll. Man kan se att det endast är tre par hål i varje udd. Jag har även ändrat lite på avmaskningen och lagt till Visalisas fina kantmaska.

20130204-215256.jpg

Slutligen, när jag ser en Pyttipanna på Online Stickcafé, på Facebook, då blir jag glad och varm i hjärtat. Lika mycket varje gång och för varje sjal!

18 kommentarer

Under Pyttipanna

18 svar till “Pyttipanna heter den för….

  1. och så får man inte glömma att den är kul att sticka åxå 😀

  2. Fruktansvärt snygg e den iaf !!

    • Tack, det tycker jag med. I mitt huvud har jag många framtida Pyttipannor i roliga färgkombinationer, det är bara tid som saknas 🙂

  3. Ingrid

    Tack snälla du för att du delar med dig av din pytt. Idag ska jag påbörja min första 🙂 Nystar just nu Yll O Tylls lingarn. Det står stickor nr 3 och 3,5. Ska jag gå upp till 5 och 5,5 då tror du för att det ska bli ett fint resultat? Många tack och hälsningar från Ingrid i Uppsala

  4. Ia

    Nu har jag också stickat min första pytt. Den gick på export, till Schweiz. Hoppas mottagaren blir glad, för jag var glad när jag stickade den, och jag tyckte mycket om mönstret. Tack för det!

  5. Jag är såååå lycklig att jag lärt mig att sticka uddarna på pyttipannan men jag får inte samma kant som orginalet på den raka kanten. På bilden ser det ut som kors men mina är raka trådar som ett galler. Vad har jag gjort för fel?

  6. Tack för att du delar med dig!
    Det här blir nästnästa projekt. Först färdigt med mössan som jag håller på med och sen ”capen” som jag beställt garn till och sen ska jag ge mig i kast med Pyttipanna! =)

  7. Isabell

    Så spritt som det är borde alla som stickar en sätta in en tjuga på ditt konto! Du hade ju blivit rik, lite som stimpengar :p

  8. Rose-Marie Ullman

    Tack, nu vet jag vad ordet pyttipanna kom ifrån

  9. Mari

    Tack för att du delar med dig av detta härliga, underbar och kul mönster. Gör min första pytt och är just klar med uddarna. Så kul att göra så det är svårt att sluta. 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.