Hur jag gjorde den Gräddstuvade!

Eftersom jag kan uddspetsen, till Pyttipannan, utantill så var det enkelt att göra den här raka varianten av sjal.
Ifall du vill prova att göra en egen, så ska jag försöka förklara hur jag gjorde.
Jag la upp 10 m, precis som vanligt, stickade 2 varv r.
Jag la upp 10 m till,vände och stickade 10 m r, där placerade jag ut 2 stickmarkörer, i olika färger, en grön och en blå.
Sen har jag stickat dom två uddspetsarna parallellt och mellan stickmarkörerna har jag stickat rätstickning och ökat 1 m i var sida vart 4:de varv.

Det finns ju en rät- och en avigsida på uddspetsen och nu när jag har stickat på det här viset så hamnar inte uddens rätsida på samma sida. Det gör ingenting tycker jag för jag brukar vika sjalen dubbel, på längden, och då blir räta åt samma håll på båda.

Jag fortsatte att öka mellan uddarna tills det var 24 m mellan markörerna.
Kolla noga på vilket varv av uddspetsen du befinner dig när du gör sista ökningen, det är bra att veta när du i slutet ska minska på motsvarande sätt.

Sen fortsatte jag utan ökningar.
När jag tyckte sjalen var lagom lång så minskade jag på motsvarande sätt som jag ökat.

Slutligen så sydde jag ihop uddarna i varje ände, fäste trådar och blockade.

4 uddar med ökning, ökade genom att sticka i främre och bakre maskbågen.
15 uddar raksträcka
4 uddar med minskning, stickade bara vanlig ihoptagning.

Total längd, 155 cm
Garn, Kalinka 85 gr.
Stickor nr 5.
Länka gärna hit om du stickar en egen Gräddstuvad Pytt, det gillar jag!

20120527-151107.jpg

20120527-151125.jpg

Så här ser den ut efter blockning!

20121209-201154.jpg

16 kommentarer

Under Pyttipanna

16 svar till “Hur jag gjorde den Gräddstuvade!

  1. Lynn

    Gilla, gilla, gilla!

  2. Yvonne Gradin

    Har börjat på min nu 🙂 Gör den i Delight på st 5, kanske får jag byta till större. Får se om en stund. Tack för ett superfint mönster 🙂

  3. Åååå så vacker den är, tusen tack 🙂

  4. Ulla persson

    Ojdå……va händer? Kan jag inte bara nöjd med min vackraste pytt? Nä! Nu börjar det snurra igen…suck….vill ha en gräddstuvad!!! Den är ju så fin.

  5. Läckert med en ny variant, jag har blivit en ” pyttiman” den är verkligen beroende framkallande. (Skrattar) älskar pytt spetsen och vill ha den överallt.
    Kram och tusen tack

  6. siv norberg

    Hej har just hittat din pyttipanna. Var på vävdagarna i Forsa Hälsingland där en trevlig dam hade en sådan shal på sej. Föll för den på en gång och hon tippsade om mönster så det bara att tacka dej för att lägger ut så mycket fint. Nu blir det att köpa garn och sätta igång.

    Siv

  7. Ahaaa, den är ju jätteläcker!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.