Tossor!

Jag såg en bild på ett par tossor och tänkte att såna där vill jag ha. Jag minns inte var jag såg bilden, kanske på Online stickcaféet. Är det någon som känner sig som inspiratör till tossorna så får du gärna höra av dig.

Egentligen tycker jag att dom är väldigt fula, men eftersom dom var roliga att göra, och sköna att ha på sig, så tycker jag nu att dom är fina.

Frågan är: Ska det vara med eller utan blomma? Lägg gärna ett svar som kommentar.

Garnet är, Järbo Raggi batik. Stickor nr 5.

Jag började vid tårna och stickade båda samtidigt med Magic Loop.

När tossorna var klara var det bara två trådar per tossa att fästa, exkl blommorna.

Det gillar jag!

Så här gjorde jag:

Jag la upp 10 m enligt den här metoden, det betyder att det blev 20 maskor totalt per tossa.  Sen ökade jag tills varje tossa bestod av 40 maskor runt om.

Sticka slätstickning tills du kommit upp en bit på foten, ca 14-15 cm.

Därifrån stickade jag rätstickning, fram och tillbaka, fortfarande med magic loop. Det blev lite pickligt just här, fick flytta om maskorna lite.

Man markerar alltså var mitten på ovansidan är och börjar med rätstickning och fortsätter med det tills man når mitt bak. För mig blev det 15 ribbor.

Sista varvet från rätsidan: Sticka 12 m,  ssk 4 ggr och 2 r ihop, 4 ggr, det blev 8 maskor mindre och det får hälen att forma sig fint.

Lägg hällappen räta mot räta, dra ut vajern mellan dem 2 mittersta maskorna, Sticka ihop dom 12 maskorna från vardera sticka samtidigt, alltså, sticka i den första maskan från båda stickorna samtidigt, osv,  vänd och gör en elastisk avmaskning.

Sen plockade jag upp maskorna runt om och avmaskade (elastiskt, här med) dom igen, bara för att få lite styrsel på kanten.

Jag gjorde det här utan att klippa av garnet, så därför blev det bara två garnändar att fäst per tossa.

Fråga gärna om du inte förstår!

2 kommentarer

Under Stickat

2 svar till “Tossor!

  1. Mia

    Dom var ju visst fina! Jag tycker utan blomma! Du får gärna göra ett par blåa till mig, eftersom dom var så roliga att göra 😉

  2. Karin

    MED blomma! Jag gillar mycket, och mera, och ännu mera! Så mycket blomma skall det vara enligt mig 🙂 Och fina var de!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.