Sticka en Solero!

Det här en superenkel och snabbstickad sjal som passar att göra i ett lite tjockare garn.
Jag har stickat med Gradient från Schoppel-Wolle och jag använde stickor nr 6.
Jag tycker nog att den blev lite för liten, det gick bara åt 70 gram.
Nästa gång ska jag sticka lite fler uddar.
Nu gjorde jag 71 st och 10 till skulle nog varit lagom.

Okej, så här gör man:

Mina förkortningar:
LA = lyft maskan som om den skulle stickas avig, med garnet mellan dig och arbetet.
1rb = sticka maskan rät i bakre maskbågen.
1rfbf = öka från 1 – 3 genom att sticka i främre, bakre och främre maskbågen.

Lägg upp 8 maskor.

Sticka 7 r, LA.

1/ 1rb, 2r, omsl, 2ihop, 1rfbf, omsl, 2r.

2/ 2r, (1r, 1a, 1r i omsl från förra varvet), 5r, omsl, 2ihop, LA

3/ 1rb, 2r, omsl, 2ihop, 8r.

4/ Avmaska 5a, 4r, omsl, 2ihop, LA.

Upprepa 1-4 så länge du vill, uddspetsen bör vara ca två meter.
På sista udden maskar du av alla maskor men klipp inte av tråden.

Sen ska man plocka upp maskorna längs kanten och sticka sjaldelen precis som på Pyttipannan.
Plocka upp, se här.
Sjaldelen, se här.
Maska, se här.

20121015-230235.jpg
Det härliga nystanet.

20121015-230306.jpg
Uppläggning och ett varv klart.

20121015-230345.jpg
Första udden klar.

20121015-230415.jpg
En bit på väg.

20121015-230454.jpg
Lite till.

När man stickat färdigt hela sjalen så kommer man till det viktiga efterarbetet.
Alla trådar ska fästas, men det är ju inget problem, det blev ju bara två.
Jag tvättade och sköljde med lite balsam, rullade in i en handduk och satte mig på paketet ett slag.
Blockningen, den är lite tidskrävande då man behöver sätta en nål i varje udd.
Den här sjalen blir finast om du blockar den rund, se hur jag gjorde.
Visst ser den ut som en sol, därför fick den heta Solero.

20121015-230533.jpg

Sen är det bara att vänta på att sjalen ska torka.

20121015-231109.jpg

Så där, nu är min Solero klar!

30 kommentarer

Under Solero

30 svar till “Sticka en Solero!

  1. Snygg! Kan tänka mej det blir massor av ”massorna” att plocka upp 😉 hihihi Ska lägga den till alla ”måsten”

    • garnomera

      Jag önskar att jag hade ett bord att blocka på, jobbigt att ligga på knä med rumpan i vädret ;P

  2. sjalen är ljuvlig! 🙂 men, det verkar fattas en maska? varv 1 har totalt 11 maskor på nålen när man stickat det, men när man vänder o ska sticka tillbaka med varv 2 så är det 12 maskor som ska stickas. ska det vara 4 räta istf 5 eller är jag alldeles tossig?

  3. nu funkar det kalasbra! får jag bara be dig att du lägger till ett ”r” efter siffran ”2” i andra mönsterraden så man vet om det är rätt eller avigt man ska sticka 😉 det är trots allt mitt i natten så jag förstår fullt och fast att man glömmer, själv har jag svart bälte i glömda detaljer ^^

  4. Vilken fin!!!!! Den måste jag göra när jag är klar med min pyttponcho 😀 Är halvvägs, men just nu är det slut på garnet….

  5. Anita Svanér

    Oj denna är så fin! Måste göra!! vad du är duktig måste jag säjja o tack för att du delar med dej! 😀

  6. Denna ska jag absolut göra! Tack för att du delar med dig av allt fint!
    //Anki

  7. Ping: Fortsätter

  8. Lena Wärnbring

    Jättesöt…………….-fin! Den vill jag absolut testa.
    Tack för du delar med dig av mönstret ❤

  9. Ping: I går blev det himla mycket gjort…;) « mallasalster

  10. Liv

    Nu har jag försökt sticka udd-delen flera gånger, men får repa upp varje gång. Undrar två saker, dels hur du får omslagen uppe vid kanten där maskorna sedan plockas upp så snyggt vridna? Mina blir raka. Sen så får jag en garntråd som går rakt över nedersta tredjedelen av hålet i udden, det ser jag inte alls på dina bilder. Blir tokig! 🙂

    • Hej Liv.
      Kantmaskan längs den raka sidan, får man genom att börja varven med att sticka första maskan i bakre maskbågen och den sista maska lyfts avigt. Jag tycker inte att maskan blir vriden. Är det kanske bilden som förvirrar, där ser man kanten från sidan.
      Men den andra frågan går jag bet på, jag måste se en närbild om jag ska kunna få en uppfattning om vad som blir tokigt.

      • Liv

        Hej,

        Jag menar inte kantmaskan utan raden med omslag strax därunder, de har liksom en x-form på något vis, mina är helt raka.

        Ska se om jag kan få fram en bild på hålet 🙂

      • Aha, sorry, läste tydligen lite slarvigt. Jag väntar med fler försök till svar, tills jag sett en bild 😀
        Är du med i någon FB-grupp, typ Online Stickcafé? I å fall kan du lägga bilden där och ”tagga”mig!

  11. Liv

    Jag gör det. Tack!

  12. Ämma

    Hej! Jag funderar på att sticka en… Soleraosallad eller vad det kan tänkas bli med solerokant och salladstallrik. Tror du att det skulle fungera eller är det bättre med en pyttkant?

    Tack så himla mycket för att du delar med dig av dina fantastiska mönster!

  13. Anita S

    Hej Maria

    Nu äntligen har ja tänkt o gjor denna söta. Men stöter genast på patrull….

    Varv två med parentesen…. hjälp…

    Hälsn Anita Svanér. 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.