Spirello

20130307-211932.jpg

Så här stickade jag min Spirello!

Here you can find the pattern in english!

Garn till den blå, 100 gr Manos Serena.
Stickor nr 5.

ssk = Lyft en maska som om du skulle sticka den rät, gör likadant med nästa maska, flytta tillbaka dessa 2 maskor och sticka ihop dom i bakre maskbågen. När man skriver det så ser det mycket krångligare ut än vad det är. Här kan du se hur man gör.

L3b= precis som ssk men du lyfter även en tredje maska. Jag vet inte vad det heter så jag hittade på min egen förkortning, L för lyft, 3 är antalet och b för bakre maskbågen.

Så, nu kan vi börja.

Lägg upp 397 m
Sticka ett varv med bara räta maskor.
Från och med nu är det 3 kantmaskor, i början och i slutet av alla varv, och dom stickas alltid räta. Dessa tre kantmaskor bör stickas löst, så dra inte åt maskorna.

V1/ 3r, *2r tills, 2r tills, 2r tills, omsl, r, omsl, r, omsl, r, omsl, r, omsl, r, omsl, ssk, ssk, ssk* 3r.
V2/ 3r, 391a (alltså hela varvet utom kantmaskorna) 3r.
V3/ som varv 1.
V4/ som varv 2.
V5/ som varv 1.
V6/ enbart räta maskor. Eller,(vilket jag tycker blir finare) 12 r, *1 a, 16 r* 1a, 11 r. På diagrammet ser man tydligt vilken maska det är som är den aviga.

Upprepa dom 6 mönstervarven 3 gånger, men sista gången du gör varv 5, så hoppar du över omslagen.

20130307-221631.jpg
Teckenförklaringarna vet jag inte hur jag ska förklara, jag är glad att jag lyckades göra diagrammet.

Tom ruta = rät maska. Svart prick =avig maska. / = 2r tills. \ = ssk. O = omslag

Själva sjaldelen.
V19/ 3r, 2r tills, räta tills 6 m återstår, L3b, 3 r.
V20/ och alla resterande varv, som varv 19, ända tills endast 6 m återstår.
Sticka 3 r, lägg ihop räta mot räta och gör en 3 neddle bind off.

Fäst trådar och blocka den som en halvcirkel med en nål i mittmaskan på varje udd!

20130307-222049.jpg

Här ser man formen på sjalen även om bilden tyvärr har dålig skärpa.

Har jag uttryckt mig konstigt i min beskrivning, så tveka inte utan berätta för mig!

31 kommentarer

Under Garn, Spirello, Stickat

31 svar till “Spirello

  1. Tusen tack!
    Nu ska jag ladda hem detta och lägga till min mönstersamling!:)
    Ha en trevlig fredag!

  2. Så himla kul att du delar med dig! Är precis klar med min första pyttipanna och ska försöka hinna blocka den idag enligt konstens alla regler. TACK! =)

  3. This is beautiful but I would need the pattern in English. Will it be translated?

  4. Så fint sjal ! Det har jeg lyst å lage. Men forstår ikke helt sjalsdelen etter lacekanten: ) Hvor mange varv ( omganger ) ? Forkortede rader ? Er det mer enn V19 og 20 ? V20/ och alla resterande varv ?

    • Vad kul att du tycker om Spirellon.
      Efter spetskanten så följer ett antal varv som INTE är förkortade. Man gör minskningar innanför dom 3 kantmaskorna. På det viset blir varven kortare och kortare. Hoppas du förstår hur jag menar, annars får du fråga igen. 😀

  5. Skyndar mig klart med min grinko sen blir de en spirellon!!!!

  6. For et lekkert sjal! Skal ikke se bort fra at jeg også strikker dette. Linker til siden din i tilfelle.

    Ønsker deg en fortsatt fin torsdag!

    Klem fra Ingunn

  7. merete falch jonassen

    Hei!
    Jeg har strikket to av disse nydelige sjalene, og er helt forelsket. Har lyst og strikke et som blir litt mindre, til søsteren min. Kan jeg kutte to runder av mønsteret, altså 36 masker f.eks? Eller vil det ikke få riktig effekt da? Mvh. Merete

    • Hej
      Vad kul att du stickar min sjal 🙂
      Självklart kan du minska, mönstret är delbart med 17, så du kan ta bort t.ex 34 maskor.
      😀

    • Vad trevligt att du gillar min Spirello. Om du vill minska storleken så är mönstret delbart med 17 sen tillkommer 6 kantmaskor, 3 i var sida. Lycka till och berätta gärna hur det gick 😀

  8. Eva Lindström

    Hej!
    Jag har en undran? Det står säkert någonstans. Men jag har missat detta isf. Vad menas med ”blockning” sorry för att jag är så trög. Blev lite sugen på att göra denna sjal nämligen.
    Kramiz från Evlin (heter detta på nätet) / Eva (detta heter jag i verkligheten.

    • Hej Eva/Evlin. Vad kul att du vill sticka min Spirello. Jag vill tipsa om att du ser till att göra kantmaskorna väldigt lösa, annars blir överkanten väldigt spänd.
      Blockning innebär att man blöter och spänner ut den färdiga sjalen. Gärna på ett liggunderlag eller en madrass. Titta i högermarginalen under, Bra att kunna!

  9. maria carlsson

    Jag har försökt… men jag får inte till det. Det går bra fram till det räta varvet och sen när man ska upprepa mönstret är det ngt som går fel. Det blir en förskjutning som jag inte begriper. Jag har stickat med baklänges än framlänges denna helgen. Till slut rev jag upp alltihop och började om.
    Hoppas hoppas att det går bättre denna veckan…

  10. HAr just sett denna sjal gjord i ett underbart opal garn i blåa nyanser, och det fick mig att vilja göra denna. Så nu ligger den i min Att göra mapp.

  11. Monica

    Är zauberball för tunt att sticka i denna sjal?
    Blir den för liten kanske?

  12. suzanna

    Verkligen jättefin blogg du har.Fick tips om din blogg via en god vän.Tack för alla fina mönster och beskrivningar du så generöst delar med dig av.
    Så pedagogiskt och trevligt du förklarar med ord och bilder.

  13. Katherine Foley

    I am having trouble getting the pattern in English. Can you help?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.