Hur jag gjorde mina skosnören!

Man kan ju undra hur man kommer på idén att man ska göra egna skosnören.
För min del beror det nog på att jag tycker det är så kul att påta med Slynggaffeln.

Så här gjorde jag:

Jag påtade en lång, lång snodd. Jag använde Catania, ett bomullsgarn från Schachenmayr.

20121111-190356.jpg
Sen mätte jag hur lång den skulle vara och klippte av och fäste trådarna.

20121111-190633.jpg
Jag satte lite lim på ändarna.

20121111-190748.jpg
Jag målade rött nagellack på lite tejp som jag fäste runt varje ände sen satte jag en extra omålad tejpbit utanpå.

20121111-191121.jpg

Så, då var det klart. Bara att trä i!

20121111-191451.jpg
Jag har ingen aning om hur den här lilla tejpavslutningen håller, det får tiden utvisa!

13 kommentarer

Under Garn

13 svar till “Hur jag gjorde mina skosnören!

  1. Er dette samme metode som det innlegget jeg har på bloggen om fingerstrikk? Mvh Synnøve

    • Det är inte samma metod, till den här behöver man en Slynggaffel. Titta i äldre inlägg så kan du se mer och sen kan du hitta instruktioner på Youtube, sök på: lucet cord making. 😀

  2. Tusen takk! Det skal jeg gjøre!

  3. Men gode tid- du har gjort egna skosnören! Vad häftigt!

  4. Christina Germundsson

    HIMMEL vilken bra idé…!!!
    Men vad har du använt för garn…?

  5. Säger samma – HIMMEL vilken bra idé!

  6. Greta

    Det här är verkligen jätte roligt och användbart!använder Regnbågsgarn.Men den stora frågan är hur man får till det när man klippt av i lagom längd så det håller….!!!

    • Visst är det kul att kunna göra sina egna skosnören. Som du ser i inlägget så sätter jag lim i ändarna, det gör att det inte repar upp. Slutligen så tejpar jag ändarna. Dom skosnören som är på bilderna är fortfarande användbara. I själva verket så har dom hållet mycket bättre än köpta!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.